Waarvoor dient een pedaal die aan een piano zit, Wanneer moet je die gebruiken.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2K

Antwoorden (4)

Dan klinken de tonen door net als bij een gitaar als je een snaar aan slaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ene is om de toon af te stoppen. De andere zorgt juist voo rextra lang door klinkgende tonen (dempend en anti-dempend)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ene pedaal licht de dempers zodat alle gespeelde tonen door blijven klinken, de andere zorgt ervoor dat de piano zachter klinkt doordat de hamertjes niet meer de dubbele en driedubbele snaren van elke toets raken.
Een vleugel heeft nog een derde pedaal die ervoor zorgt dat een accoord door kan blijven klinken terwijl de daarna gespeelde toetsen wel weer gedempt worden als de toets wordt losgelaten.

Toegevoegd na 35 minuten:
Een volledige verklaring staat hier op de Engelse Wikipedia.
Bij een piano zorgt het ene pedaal trouwens niet voor het raken van minder snaren (Una corda) maar voor een zachtere aanslag.
Bij een vleugel is de werking wel zoals aangegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet volledig, je weet nog steeds niet welk pedaal waarvoor is.. Geeft niet hoor, als je nog nooit op een piano hebt gespeeld kun je dit ook niet weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je erop speelt merk je snel genoeg welk pedaal welk effect heeft. In de Engelse Wikipedia pagina die ik volledigheidshalve had toegevoegd is trouwens de volgorde te vinden.
Op een akoestische piano kom je 2 of 3 pedalen tegen.

Het linker pedaal maakt een zachtere aanslag mogelijk.
Er zijn 2 mogelijkheden. Oorspronkelijk worden (bij vleugels) de hamertjes iets mechanisch verplaatst om zo minder snaren aan te slaan. Dat gaat op voor de midden en hoge (meest rechtse) toetsen, die bedienen 2 tot 3 snaren die worden aangeslagen, terwijl de bassen maar 1 snaar hebben. Het pedaal wordt ook wel eens "una corda" genoemd, wat één snaar betekent.
Bij een upright piano is dat verplaatsen mechanisch niet mogelijk, vanwege de hoek waaronder de hamertjes staan zouden de naastliggende hamertjes geraakt worden. In plaats daarvan worden de hamertjes dichter bij de snaren bewogen, waardoor de slag minder groot kan zijn.

Het meest rechter en tevens meest gebruikte pedaal, soms te zien aan de slijtage, is het sustain pedaal, die voorkomt dat de snaren afdempen na het loslaten van de toetsen. Bij het bespelen is het vaak zo dat vlak voor het aanslaan van het nieuwe akkoord het pedaal eventjes omhoog wordt getild om te voorkomen dan de tonen van het vorige akkoord door klinken in het nieuwe, om dissonanten te voorkomen.

Het midden pedaal, die meestal alleen op vleugels te vinden is, is een speciale. Je kunt er selectief sustain mee toepassen, zodat je een akkoord kunt laten staan en daaroverheen kunt spelen zonder dat de dan gespeelde tonen doorklinken.

Op een digitale piano vindt je bovengenoemde pedalen ook terug, al wordt de functie natuurlijk digitaal (electronisch dus) opgelost in plaats van mechanisch.
Soms is er zelfs maar 1 pedaal, een losse die je met een jackplug met de piano of het keyboard verbindt. Het gaat dan alleen om de sustain.