De titel van het nummer komt van George Harrison's eerste album, Wonderwall Music[1]. Dit album van Harrison was de soundtrack voor de film Wonderwall, maar van een groot succes was bij deze film geen sprake.

Noel Gallagher ontkende tegenover de media dat hij het nummer voor zijn toenmalige vriendin schreef. "De betekenis van het lied is door de media van me afgepakt doordat de media er bovenop sprong. Hoe vertel je je vriendin dat het nummer niet voor haar geschreven is terwijl ze dat zelf in de bladen heeft gelezen? Het nummer gaat over een denkbeeldige vriend die komt om je van je eigen leven te redden."[2]

De inspiratie voor de cover van de single komt van de schilderijen van de Belgische surrealistische schilder René Magritte. De afbeelding is een bewerkte foto gemaakt op Primrose Hill in Noordwest-Londen.

Op de vraag of de band het niet zat wordt het nummer tijdens elk concert te spelen, antwoordde Noel door te zeggen dat je "het niet zat kan worden als 15.000 mensen "Wonderwall" schreeuwen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Oasis is het origineel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
er was op dat moment ook een snellere versie van het nummer, heb het ondertussen al gevonden : mike flower pops. Bedankt voor je antwoord ik ieder geval.