welk ''oud'' nummer zit in dit nummer verwerkt?

het stukje van 0:28 - 0:34 dat meerdere malen terug komt,
komt naar mijn idee ook in een ander lied voor
iemand enig idee??

Toegevoegd na 48 seconden:
ben ik de link vergeten toe te voegen x_x
dit is 'm : http://www.youtube.com/watch?v=lzc-p6uvkOE

Toegevoegd na 23 minuten:
het was een liedje uit de jaren 90..........,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (3)

Bedoel je Forever young van Alphaville?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me goed voorstellen dat jij aan een bepaald liedje moet denken, en ik denk zelfs dat er tientallen liedjes zullen zijn, die zo beginnen.

Aan het begin van het liedje wordt er een soort intro gespeeld om de spanning wat op te bouwen. Er wordt nog niet gezongen, en de bas zit er ook nog niet bij.

Wel kun je alvast het accoordenschema horen, dat in het liedje (hoofdzakelijk) wordt gebruikt. Dat wordt in de muziektheorie ook wel toontrap genoemd, en die worden genummerd. Een heel simpel accoorden-schema voor liedjes is 1-4-5.

In dit liedje is de accoordvolgorde 1-5-6-4 en is een heel gebruikelijke volgorde, die al talloze keren is gebruikt, zelfs al in de tijd van Bach. Daarom herken jij er een ander liedje in.

Als dit soort zaken je interesseren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Akkoordprogressie

Toegevoegd na 27 minuten:
Hier nog een liedje met exact hetzelfde accoorden-schema als jouw liedje. Madonna - Power of Goodbye.
Is ook 1 - 5 - 6 - 4, in een herhalende reeks, waarbij wel vermeld moet worden, dat het na het intro wat ingewikkelder wordt. Wie weet is dat het nummer waar je aan moest denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er veel meer voorbeelden zijn te vinden die beginnen met 1-5-6-4, dan voorbeelden waar het exact 1-5-6-4 is. Want dat is best kort, en komt m.i. niet zo vaak voor. Ze beginnen er dus wel mee, maar gaan langer door. Zoals jij jouw voorbeeld (wat een schitterende stem in dat liedje!!) Ik zal er eens over nadenken; als ik er nog een vind, plaats ik 'm hier...
Canon van Pachelbel lijkt er op, maar start met 1-5-6-3.........
http://www.youtube.com/watch?v=NlprozGcs80
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Madonna dus, ik heb mijn antwoord even uitgebreid.
En ik denk dat Kronenburgerpark (Boeijen?) hetzelfde schema heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM
http://www.youtube.com/watch?v=QpB_40hYjXU Forever young van Alphaville komt hier trouwens ook in voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I Kijk deze die heeft de namen bij de liedjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schitterend MrTomaat!!!
Vooral die laatste link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dat is een gedegen antwoord. Dikke plusl.
Ik sluit me aan bij Mesher.

Maarrrrr het gaat hier ook om DJ's die liever iets goed jatten dan dat ze het zelf slecht bedenken!

Dus houd er rekening mee dat de DJ's tegenwoordig hele platen verzamelingen hebben en allerlei apparatuur als samplers om effecten te kunnen loopen, pitchen, faden, enz...

Ik ben zelf actief in het muziek wereldje en heb ook vaak dat ik een deuntje ergens van herken maar dat komt dikwijls door de opbouw van accoorden zoals Mesher al zei!