Hoe maak je goede live opnames van een band?

We hebben vaak opgenomen via de mengtafel maar dat vind ik zo klinisch klinken als wat. Is met een microfoon opnemen beter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je via de mengtafel? Dat je alles opneemt via microfonen en dat herleidt naar de mengtafel en vanuit de mengtafel opneemt? Ik zet altijd een microfoon neer voor de versterker van de gitarist, de bassist en de zanger en een stuk of 2, 3 bij de drummer. Nadeel ervan is wel dat je per instrument moet opnemen, want het kost een beetje veel te veel geld om 7 microfonen te kopen. Als je echt live wilt opnemen, zijn er genoeg recorders te vinden, die voor een redelijke prijs goed geluid geven bij een live concert. Daarbij moet je wel denken aan de plek van het optreden: is het een klein zaaltje, zal het geluid anders klinken dan wanneer je in Ahoy staat (als dat voorkomt :P).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanuit de mengtafel ja. Maar dan mis je naar mijn idee het 'live' gevoel. Beetje publiek geluid dus.

Antwoorden (4)

Wil je echt een goede opname, dan kun je het beste een opnamestudio (met geluidstechnicus) huren. Dure grap wellicht, maar dan weet je zeker dat het klinkt zoals je wilt dat het klinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf de mengtafel neem je meestal 2 lijnen op, Links en Rechts. Als je ieder kanaal apart opneemt, (multitrack) kun je achteraf nog alles opnieuw equalizen en bewerken, waardoor je een mooie track kunt maken. Probeer ervoor te zorgen dat iedere microfoon zoveel mogelijk het geluid van het instrument oppakt waarvoor deze bedoeld is, en niet van andere microfoons!
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het zelf doen door alles te versterken en anders kan je een technicus inhuren. Een goedkope technicus die opnames op locatie verzorgt is www.bassman-audio.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geluidtechnicus mixt de diverse instrumenten en vocalen zodanig dat het geluid in balans is met de akoestiek van de zaal en het geluid dat direkt van het podium komt.
Als je alleen de uitgang van de mengtafel opneemt mis je dus de galm en ambiance van de zaal en het direkte podiumgeluid.
Om een betere sfeerimpressie te krijgen kun je beter met een paar goede microfoons het geluid opnemen, liefst in de buurt van de mengtafel, je neemt dan het geluid op in de balans zoals de technicus het wenst te horen.
Als de akoestiek van de zaal slecht is dan zou je een mix kunnen overwegen tussen uitgangen van het mengpaneel en een paar microfoons.