Het Ave Maria dateert uit de tweede eeuw na Christus. In hun oudste, puur Bijbelse vorm zijn de woorden ervan te vinden in Lucas 1:28 waar de aartsengel Gabriël spreekt “Wees gegroet, gij begenadigde, de Here is met u”, en in Lucas 1:42 waarin Elizabeth zegt “Gezegend zijt gij onder de vrouwen en gezegend is de vrucht van
uw schoot”. Het derde gedeelte van het gebed is tijdens het Concilie van Efeze (431) goedgekeurd en toegevoegd.

Aan het begin van de reformatie was ook Maarten Luther een vereerder van Maria. Zelfs tegenwoordig zijn er nog protestantse theologen die het reciteren van de Bijbelse
vorm van het Ave Maria aanbevelen; niet als een gebed tot Maria, maar als een dankbare herinnering aan de
menswording van Christus.
In de rooms-katholieke kerk is het Ave Maria altijd in ere gebleven. De uiteindelijke vorm werd in 1566 vastgesteld door paus Pius V en vervolgens in 1568 in het gebedenboek opgenomen. Tot op heden wordt het gebed door miljoenen christenen over de hele wereld gebruikt om
Maria te vragen om bemiddeling en hulp bij leven en sterven.

Het Ave Maria heeft in de loop der eeuwen een groot aantal componisten geïnspireerd tot het schrijven van muziek, die niet zelden hun mooiste blijkt te zijn. Gezien de sterke bloei van de rooms-katholieke kerk in de
negentiende eeuw is het te verklaren dat juist in die tijd veel componisten een compositie baseerden op het Ave Maria.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ave is gegroet, dus een groet, een hulde of eerbetoon aan Maria, de moeder van God.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maria is niet de moeder van God hoor ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd, Maria is de moeder van de Zoon van God
Het Weesgegroet (Latijn: Ave Maria) is een gebed gericht aan de Heilige Maagd Maria, de moeder van Jezus Christus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad een goed idee!!
voor de aanbidding van Maria.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Letterlijk betekent het : U zijt gegroet Maria. Figuurlijk betekent het: vergeef mij van al onze zonden (zeer RK!).

"ora pro nobis, nobis peccatoribus
nunc et in hora, in hora mortis nostrae"

"Hoort ons aan, ons toeschouwers (sterfelijke zielen),
thans in ons laatste uur voor onze dood... (vergeeft Ons)

Toegevoegd na 2 minuten:
dan niet alleen de titel, maar het gehele werk!