Waarom zou een muzikant een herhaling meer noten gebruiken?

Met muziek luisterden we het nummer 'Allemande' van Johann Hermann Schein.
In zijn nummer herhaalt hij een aantal keer de standaard-melodie (thema), maar gebruikt hij meer noten.
Waarom zou hij dit doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Dan is hij aan waarschijnlijk aan het improviseren.
Wanneer je namelijk de standaard melodie steeds op dezelfde manier speelt dan vindt hij dit waarschijnlijk saai. Door middel van een kleine variatie (de extra noten zoals jij dat noemt) klinkt het net even anders en zal hij het mooier vinden.
Het is dus puur een kwestie van de smaak van de muzikant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat gebeurd wel bij meer muziek.
Dat doen ze om het weer verrassend te maken voor de luisteraar.
Meestal verwacht je namelijk weer exact hetzelfde, maar dan komen er ineens net wat andere noten tussendoor wat de muziek fris houdt.