Wat heb ik nodig in mijn studio?

Hallo, ik ben domien en speel piano, drum, gitaar en ik zing. Ik zou dit allemaal willen opnemen in mijn studiotje. Wat heb ik allemaal nodig?? Groetjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Dat is een korte vraag met heel veel verschillende antwoorden. Het ligt er een beetje aan hoe professioneel je het aan wilt pakken en hoeveel geld je te besteden hebt. Ik geef je een aantal opties:

1. Koop een goedkope digitale geluidsrecorder en een goedkoop computerprogramma zoals Fruity Loops om al je opnames naast elkaar te plakken zodat je er een nummer van kan maken. Dit is de goedkoopste optie.

2. Een stapje verder is om een microfoon te kopen met een goedkoop mengpaneeltje van een paar tientjes. Die sluit je aan op je computer. Zorg dat er op je computer een programma staat waarmee je kan opnemen over meerdere kanalen (je hebt immers drums, gitaar etc. dat moet je apart opnemen). Fruity loops is bijvoorbeeld een redelijk goedkope. Voor relatief weinig geld kan je dan muziek opnemen. Bedenk wel dat deze optie geen goede kwaliteit geeft.

3. De volgende stap gaat eigenlijk al richting een echte studio. Je hebt 2 mogelijkheden om je studio in te richten, analoog of digitaal. Analoog betekent simpelweg dat je niet met een computer werkt, maar met een recorder (een apparaat dat je muziek opneemt en opslaat). Digitaal betekent dat je met een computer gaat werken. De keuze ligt vooral aan wat je zelf het meest prettig vind. Tegenwoordig is mijn ervaring dat de meeste mensen met digitaal werken, dus daar ga ik nu even op door. Wat heb je nodig:

- Een goede computer met een goede geluidskaart
- Een microfoon
- Een interface (dat is een apparaatje dat zorgt dat het signaal van je microfoon en je andere instrumenten door de computer opgevangen kan worden)
- Software voor op je computer (ik gebruik Cubase Essentials)
- Een koptelefoon (voor als je opnames doet met je microfoon)
- Bij voorkeur een set monitoren (speciale studio speakers)

Bovenstaande kan redelijk prijzig zijn, maar het ligt er aan hoe goed je wil dat de spullen zijn. Mijn computer heeft me 700 euro gekost, de microfoon was 250 euro, interface 180 euro, Cubase was 320 euro, koptelefoon 150 euro en de monitoren waren samen 400 euro. Daarmee heb ik een redelijk professionele set staan. Maar uiteindelijk ligt het aan jezelf wat je wil en hoe goed het moet zijn. Maar vergeet niet, voor een studio geldt dat als iets goedkoop is, dit altijd ten koste gaat van de kwaliteit van het geluid. Hoe duurder hoe beter. Denk dus goed na over wat je wil en of je er in de toekomst meer mee zou willen dan nu. Als dat zo is, dan is het slim om nu iets meer te investeren.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mengpaneel en een microfoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen audioface? bij het versterken van mijn drum gebruik ik 9 mics, waarin plug ik deze in zodat ze naar mijn pc kunnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*audiointerface