Hoe kan ik mijn muzikaal gehoor trainen. Bijvoorbeeld dat als ik een klein fragmentje hoor dat ik het dan kan naspelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (3)

je moet niet zo zeer je muzikaal gehoor trainen, maar juist ontzettend veel oefenen op het instrument dat je speelt. Als je het instrument blindelings kan spelen en niet weet dat je aan het spelen bent, dan kan je elk deuntje naspelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan véél sneller leren op het gehoor na te spelen door gerichte oefeningen, zoals intervallen herkennen, dan door puur veel te spelen op je instrument.
Er zijn muziekscholen en popscholen die daarbij kunnen helpen of misschien wat privélessen nemen via een student aan het conservatorium? Ga dan voor Gehoor/Solfège of/en Algemene Muzikale Vorming bijvoorbeeld. Je kunt ook via internet proberen aan een dvd te komen waarbij je thuis kunt oefenen. Bij Artamuse hebben ze die (zie bron), maar je moet dan even informeren of dat alleen is voor hun eigen leerlingen of dat jij die ook kan bestellen.
Op de site van Synthforum staan trouwens veel verschillende antwoorden op je vraag . Op de site van de Popschool in Maastricht hebben ze een mooi rijtje staan met termen over allerlei vormen van muzikale ontwikkeling waaronder een hoofdstuk met gehoortraining. Daar kan je zien wat jij precies wilt leren en wat je al wel kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet je niveau niet, maar er zijn ook websites waar je
je gehoor spelenderwijs kunt trainen, zoals de voorbeelden hieronder. Met google vind je er zelf vast wel meer (en betere). Succes!