MP3 is een gecomprimeerd formaat en van mindere kwaliteit dan een CD. Voor de meeste mensen is dat verschil niet te horen, zeker niet als de MP3 meer een hoge bitrate van meer dan 256 kbps heeft.

Sommige MP3's worden als 128 kbbps opgenomen en dit is wel van iets mindere kwaliteit dan het CD formaat. Hoewel veel mensen dat misschien ook niet horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan de bitrate (en bron).
Als je een nummer van een cd ript, zal hij nooit betere kwaliteit kunnen zijn dan de cd.

Maar dan verschilt de kwaliteit ook in het formaat en de bitrate waarmee je ript.

Als je een nummer als .mp3 ript in 96 kb/s, zal hij in veel mindere kwaliteit zijn dan in .mp3 met 320 kb/s.

Ik raad altijd aan om in .wav te rippen als je genoeg ruimte over hebt. Dan heb je vrijwel geen kwaliteitsverlies (je hebt dan meestal meer dan 1000 kb/s en dus een groter bestand).

Anders in 192 tot 320 kb/s rippen als mp3, dan heb je een kleiner bestand maar wel goede kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal is de kwaliteit van de cd beter omdat MP3 een gecomprimeerd bestand is.
Dat wil zeggen dat het bestand kleiner is gemaakt wat ten koste gaat van de kwaliteit.
let maar eens bij de zang op de S vaak gaan ze slissen op MP3
Maar vaak is het bij muziek zo dat er meerdere factoren een rol spelen zoals de kwaliteit van de appratuur boxen bekabeling enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het origineel is altijd beter dan een kopie want in feite is een cd origineel en een mp3 is geen cd formaat, dus je hebt eigenlijk al een lichte kwaliteitsvermindering bij mp3 of andere muziekformaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord is wel gegeven lijkt me.
Wel wil ik even toevoegen dat dus....
Een Mp3 weer op CD zetten GEEN kwaliteit verbetering levert.
Mp3 gooit data weg. Deze is niet weer terug te winnen.