Betaald de artiest de concertzaal, of andersom?

Huurt de concertzaal de artiest of de artiest de concertzaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.5K

Het beste antwoord

De concertzaal betaalt de artiest en de bezoeker betaalt de huur van de concertzaal en de artiest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Meestal betaald de zaal, Als er een "bekende" artiest optreed dan is dat alleen maar reclame voor de zaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende mogelijkheden:

In kleinere zalen of theaters zal de eigenaar van de zaal de artiest boeken bij een boekingsbureau, bij het optreden wordt soms nog contant afgerekend waarbij de artiesten het deel voor het boekingskantoor weer betalen aan het boekingskantoor.
Het kan ook zijn dat de zaalhouder het boekingskantoor betaalt waarbij het kantoor de muzikanten weer betaalt na inhouding van loonbelasting en provisie.

Bij concerten in de kuip of de arena wordt de locatie gehuurd door de promotor, hij betaalt de artiesten en zal zelf de inkomsten uit de kaartverkoop gebruiken om dit te betalen.

Pas beginnende muzikanten maken ook nog wel eens afspraken met een zaalhouder dat ze mogen spelen en daarbij een deel van de toegangsprijs ontvangen, de bezoekers betalen dus met hun toegangskaart een deel aan de zaalhouder en een deel aan de artiesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er aan.

Je kan als artiest de zaal huren en dan zelf de opbrengst van de kaartverkoop krijgen. (minus een klein deel voor het theater als er zaalverkoop is)
Nadeel is dat je ook alle reclame en werving moet doen.

Of je wordt geboekt en dan speel je voor een afgesproken bedrag.

De grotere artiesten doen de 2e en de kleinere of amateurs doen de eerste.