Welke achtergrondmuziek in de winkel is prettig voor je klanten?

Ik ben op zoek naar achtergrondmuziek voor mijn winkel.
Het valt mij n.l. op, dat wanneer ik in een winkel ben, vaak langer blijf, omdat de muziek prettig in het gehoor ligt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het gaat om een winkel voor alle leeftijden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
13.1K
Amadea
12 jaar geleden
Het maakt heel veel uit wat in die winkel verkocht wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij mag alle muzak per direct uit winkels verbannen worden. Vreselijk, dat gedrens bij de supermarkt. Of die pokkenherrie bij sommige "hippe" kledingboetieks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig zijn niet alle winkels speciaal voor Frans gemaakt, het zou een still saaie boel worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik ben bij de Cool Cat wel eens omgekeerd. Wat een bak herrie! En dat terwijl ik ook heel erg van top50-muziek houd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou STK87, als ik zo eens naar de verschillende antwoorden en reacties kijk ben ik duidelijk niet de enige die zich eraan ergert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt van de winkel en de doelgroep af.
Ivana
12 jaar geleden
Denk er wel om, dat als je muziek in een winkel draait, dat dat geld kost. Er worden Buma-rechten geheven. Het wordt gecontroleerd. Je mag dus niet zomaar muziek draaien, zelfs al zijn het je eigen platen.
Ivana
12 jaar geleden
Pardon, ik loop wat achter: je eigen CD's natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk @Ivana !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is onderzoek gedaan naar het effect van muziek in een winkel. Zoals hierboven geschreven hangt het af van de producten die verkocht worden.
Feit blijft dat uit onderzoek is gebleken dat, wanneer er Duitse muziek werd gedraaid op een wijnafdeling er meer Duitse wijn verkocht werd, idem dito bij Franse muziek en Franse wijn.
Hieronder een link naar het eerstgenoemde onderzoek. http://essay.utwente.nl/614/1/scriptie_van_den_Boer.pdf
Ivana
12 jaar geleden
Sander, onderbewuste aansturing.
Sebastian
een jaar geleden
UPDATE: Dec 2022 Waarschijnlijk hebben de meeste ondernemers in Nederland een brief van Buma/Stemra ontvangen dat het gebruik van Spotify, Deezer, Apple Music en andere muziekspelers absoluut niet is toegestaan. Buma heeft zelfs haar algemene voorwaarden aangepast zodat het duidelijk is dat bij gebruik van deze spelers niet langer voldaan wordt aan de licentievoorwaarden. Welke muziek(spelers) dan wel? En hoe kun je slim je geld uitgeven aan muziek die in je zaak past? 1. Keuze muziek
Er zijn leveranciers van "rechten-inclusieve / rechtenvrije muziek" die je een hoop kosten besparen. De jaarlijkse Buma rekening komt helemaal te vervallen. Het muziekaanbod is de afgelopen vijf jaar sterk verbeterd en zeer geschikt voor retail, horeca, sport en leisure locaties. Kosten zijn tussen de €14,95 en €24,95 per maand. Kijk eens naar Muziek Online Zakelijk (www.muziekonlinezakelijk.nl), KHN Muziek (www.khnmuziek.nl), BizMusiq (www.bizmusiq.com) en MKB Muziek (www.mkbmuziek.nl)... 1/2
Sebastian
een jaar geleden
2/2 Wil je toch liever bekend hitrepertoire houd er dan rekening mee dat je maandelijkse kosten oplopen omdat je niet alleen een dienstverlener moet vinden voor het muziekaanbod in de zaak maar ook een licentie af moet nemen bij de rechtenorganisaties. Het interessante aan rechten-inclusieve / rechtenvrije muziek is dat de artiesten afstand doen van hun recht op een vergoeding via de rechtenorganisaties. Kennelijk werken ze liever rechtstreeks met ondernemers in de retail en horeca ;-) 2. De muziekspeler
We zijn allemaal extreem verwend met zo'n fantastische muziekspeler als Spotify. Het nadeel in een zakelijke omgeving is dat het "te makkelijk" is om een afspeellijstje samen te stellen waar jij vrolijk van wordt maar de klanten niet op aanslaan. Het samenstellen van muziekprogramma's voor bedrijven en klanten is toch een vak ;-) De keuze is uiteraard aan de ondernemer: een Spotify-achtige interface (zelf achter de knoppen) of een webservice met professionele muziekkanalen.

Het beste antwoord

Zoals bovenstaand al genoemd wordt, rustige muziek werkt naar mijn idee het beste.
Ik heb zelf ergens gewerkt waar veel lounge werd gedraaid. Voor mijn gevoel werkte dat echt heel goed, mensen gaan toch wat rustig, 'chill' door de winkel heen.

Kijk even op de link voor meer info. Er staan ook wat lounge-cd's aangegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede tip @Sunn!
Cafe del Mar, Buddah Bahr, Gotan Project, een goede optie?Of heb je welliicht een ander voorstel?

Andere antwoorden (14)

Het is belangrijk dat je muziek klopt met de mensen die in jou winkel komen. Als jou winkel gericht is op jongeren zul je bv ook muziek moeten draaien die aansluit bij deze levensfase. Zo is er voor iedere doelgroep wel iets te verzinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens(vaker) rechtsomkeer gemaakt als ik in een winkel kwam met voorgrondherrie, term achtergrondmuziek paste daar niet.
Dus voor mij hoef je geen moeite te doen om in geluid te investeren

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar dit is vast wer een reactie en geen antwoord, dus hierbij mijn antwoord: muziek die zo zacht is dat je hem niet hoort.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens. Vette +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben vorige week ook snel een winkel (Kwantum) uitgegaan, vanwege irritante muziek.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ja, het volume moet niet boven dat van je mp3-speler uitkomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Anneliez! Uit het (mijn) hart gegrepen!!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd een + te harde achtergrond herrie is erg irritant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook wel eens in een winkel geweest waar de muziek zo zacht was, dat je alleen maar de bastonen hoorde.
Toen was ik ook snel weer de deur uit.
Ook belangrijk hoelang moeten ze verblijven in jouw winkel.
Moeten ze lang verblijven en browsen door de schappen, dan rustige muziek. Bv james morrison iets wat mee te neurien is.
Moeten ze snel weet weg zijn dan neem je snellere muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaaaa, James Morrison !!! Heerlijk!
Top tip ! + van mij.
Ik denk dat trance prettig is voor je klanten.
Dan zou ik zeker binnen stappen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Q
Ivana
12 jaar geleden
Waar zou je binnenstappen dan? Een modezaak, een tearoom, een drogisterij? Of ga je alleen voor de muziek naar binnen en later met lege handen weer weg? ;-)
Zoals je al leest hier is dat moeilijk te bepalen. Het is een kwestie van smaak, draai je alleen hip hop blijven andere mensen die er niet van houden zeker niet lang in je winkel hangen.. Zo ook is dat met andere muziek soorten.
Het heeft er ook wel mee te maken wat het product is dat je verkoopt in je winkel. In een bloemenzaak harde trance muziek draaien wordt niks. Nou zijn er ook veel mensen zoals je hier al kunt lezen die niet van muziek houden in een winkel. Mijn advies zou zijn gewoon de radio. Hoef jij niet te kiezen welke muziek je moet draaien, dat doen ze daar dan voor je en veel mensen die niet van muziek houden storen zich vaak al weer minder aan een radio zender en mensen die er wel van houden hebben dan toch nog muziek :-) Zet bv een zender op als Q music , 538 of Veronica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mokummer, dank voor je antwoord. Het is inderdaad een kwestie van smaak, maar ik zoek nu juist muziek die voor iedereen te `behappen`is. Muziek (zacht op de achtergrond), die voor niemand storend is en juist wel prettig is. Ik weet het, tzal niet mkklk zijn.
We blijven zoeken.
Dit is toch een mening vraag. We weten niet of je kleding verkoopt of snoepgoed verkoopt of bloemen verkoopt.. We weten alleen dat het voor iedereen is.

Dan zeg ik.. Maakt opzich niet zo heel erg veel uit wat voor muziek.. Als het maar zacht en op de achtergrond is. Weet dat muziek het koopgedrag beïnvloedt.. Rustige liedjes zorgen ervoor dat mensen rustig door de winkel lopen.. Waardoor ze bijna naar alle producten kunnen kijken, de kans dat ze dan meer kopen dan bedoeld was wordt groter. Snelle liedjes heeft weer het tegenover gestelde effect.

Kies je muziek goed uit en hou de volume laag.. Maak bijvoorbeeld een cd met allerlei soorten liedjes...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ en dank voor je antwoord @Menamok.
Inderdaad, rustige liedjes zorgen ervoor dat mensen rustig door de winkel lopen.
Maar tja, het moeten wel liedjes zijn die prettig in het gehoor liggen. Enig idee welke?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen dank.. Ik heb ook echt geen flauw idee wat voor muziek. Je zou dit misschien kunnen combineren met wat je te bieden hebt in de winkel. Bijvoorbeeld.. Verkoop je trendy spullen lijkt het mij logisch om trendy muziek af te spelen. Ben je bijvoorbeeld antiek aan het verkopen dan zou ik klasieke muziek aanraden. Dus als het mogelijk is, zou ik je aanraden om een link te zetten tussen jouw product die je verkoopt en het muziek waar je voor gaat kiezen. De bedoeling hiervan is dat je de klant, met zoveel mogelijke middelen ,het product als het ware laat proeven/voelen/horen "tot leven brengt" zodat de klant dit product zo echt mogelijk met zoveel zintuigen kan waarnemen. Mijn antwoord is voortgekomen puur door logisch te denken. Ik weet niet vat jouw product is. En als er een expert is op dit gebied, lijkt het mij verstandig om ook een expert om advies te vragen. Ik hoop dat ik jou goed heb kunnen helpen. Succes!
Ik weet niet of je winkel in een winkelcentrum is? Zo ja, hou dan rekening met de muziek die daar gespeeld wordt. Neem die het liefst over.
Ik heb wel eens in een winkel gestaan, hoorde je de muziek uit het winkelcentrum zelf, en dan andere muziek uit de winkel er doorheen. Ben van ellende weggegaan en heb niks gekocht.

Ik zou de muziek niet laten overheersen in ieder geval.
Je komt niet naar een winkel voor de muziek maar het kan wel een reden zijn weg te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft weer een ander smaak ook bij muziek. Je kan het best achtergrond muziek doen die niet echt een stempel heeft dus geen keiharde rock maar ook geen snelle rap. In de meeste winkels draaien ze liedjes die op het moment 'in' zijn zodat iedereen het kent veel muziek uit de top 40 bijvoorbeeld ik vind adele persoonlijk heel erg fijn om te luisteren in een winkel maar mijn zusje is weer heel erg fan van Rihanna als iemand dat in een winkel draait zingt ze altijd mee. Je kan ook een kijkje nemen in andere winkels en daar luisteren wat je prettig vind maar ik zou sowieso de muziek niet al te hard zetten dat vinden de meeste mensen niet erg prettig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andreas volleweider.

Dat is electronische harpmuziek.
Heel rustig, gewoon wat gepingel, bijna geen muziek, maar precies genoeg om het niet stil te laten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muzikaal behang dus. Ik snap nooit wat er mis is met stilte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Frans117: ik ook niet. Het lijkt wel of mensen bang zijn voor stilte. Als ik lawaai wil, kruip ik achter mijn drumstel, een broek kopen lukt uitstekend zonder herrie.
Gewoon echte lounge, ambient en chillout muziek. Mainstream muziek is altijd irritant, ook in een 'hippe' winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ! Helemaal met je eens dat mainstream muziek vaak heel irritant is voor achtergrondmuziek. Wat is èchte lounche ? Heb je voor mij wellicht een paar tips @Thuds ?
Bij toeval ontdekt dat toen wij de cd van de toppers concerten op hadden staan in de winkel dat bijna iedereen onbewust een paar zinnen meezong! Jong, oud en alle rangen en standen en culturen! Ook de mensen die niet van 'de toppers' houden doen mee. Vooral bij de medleys, iedereen kent wel een nummer, probeer het eens uit, je zal echt versteld staan hoe vrolijk mensen worden en hopelijk blijven hangen. (De medleys staan ook op youtube als je het even wilt uitproberen.)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heee @Annswers, ik ga het toch maar eens proberen met die`Toppers`. Goed idee van jou ! + van mij.
Een beetje vrolijkheid kunnen we wel gebruiken!
Misschien skyradio? :$

Toegevoegd na 20 seconden:
Dat hoor je ook vaak bij kappers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tip voor eind december: dan is de Top2000 altijd op radio 2. Dat gaat 24 uur per dag door en veel mensen (waaronder ik...) houden die lijst nauwkeurig bij en kunnen nauwelijks de deur uit omdat ze alles willen horen. Jeugdsentiment, meezingen, ik word er elk jaar heel gelukkig van. Als ik in die dagen naar de winkel ga (dat moet nu eenmaal zo nu en dan) hoop ik altijd dat ze daar de Top2000 aan hebben. Als dat het geval is blijf ik héél lang, en als dat niet zo is verdwijn ik zo snel mogelijk uit de winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KIJK OP GOOGLE!
store (background) music
Zet het bijv niet heel hard! zoals bij de appie(AH) heb je niet door dat er muziek word gedraaid terwijl je wel mee neuriet!