Wat onderscheidt een top DJ?

Armin van Buuren is een top DJ lees ik. Ik ken het genre niet en dacht dat DJ's gewoon plaatjes draaien. Wikipedia zegt dat discotheek-DJ's platen uitkiezen en die aan elkaar mixen. Wat is daar knap aan en hoe kan Armin daarin uitblinken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Een DJ is idd iemand die platen aan elkaar mixt. Dit lijkt makkelijker dan het is (rekening houdend met toonhoogte en de platen ook goed gelijk kunnen laten lopen).
Wat Armin onderscheidt van amateur-DJ's is dat hij bekendheid heeft, omdat hij ook produceert. Daarnaast is het zo dat een goede DJ inspeelt op het publiek en een set (de mix op een avond) goed weet op te bouwen.

Ik durf te wedden dat er genoeg amateur-DJ's zijn die technisch gezien beter mixen dan een Tiesto of Armin, maar niet bekend zijn omdat ze niet produceren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hij creëert zijn eigen muziek. Dus geen mix of remix van albestaande nummers. En deze top dj, mixt ter plekke de muziek die hij draait op de avond, niet een lijstje met nummers. Wat helemaal klasse is, dat ze een conpleet nieuw nunmer mixen met beats en geluiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Djs maken echt zelf de muziek in programma's zoals FL studio bijvoorbeeld. Hier mee kan je zelf elke beat aangeven wat je maar zelf wil. En discotheeken zetten bestaande liedjes achter elkaar. Sommige mensen zoals armin v buuren zijn hier erg goed in en maken ook erg goede nummer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ze weten op welke nummers het publiek goed zal reageren, en of ze de platen een beetje creatief in elkaar mixen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoel: Door te weten op welke nummers het publiek goed zal reageren, en door de platen een beetje creatief in elkaar te mixen.

Met het eerste wat ik intypte had ik niet helemaal correct geantwoord... :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag vanavond een programma over DJ Tiesto,
een jongen uit Breda, die nu al bijna 20 jaar een wereldsuperster is. Volle stadions zelfs en dat al jaren achtereen.
Ik ben een fan van zijn muziek, omdat je daar lekker op kan sporten, springen, housen.
Ik geloof dat Armin van Buren zo'n beetje zijn opvolger is.

In 2008 werd Van Buuren opnieuw verkozen door het Britse blad DJ Magazine tot beste dj ter wereld en ook in 2009 werd hij eerste. Hiermee was hij, na Tiësto, de tweede dj ter wereld die drie keer achter elkaar nummer één werd in de verkiezing van DJ Magazine.

Wat het precies is dat zo'n DJ een topper maakt, kan ik ook niet goed vatten en kwam ook niet goed uit die documentaire.
Een eigen stijl.
Maar die moet je dan wel horen in die dreunen.
Gevoel voor wat het publiek wil.
Ja, in een stadion met duizenden mensen.....?

Toch schijnt een zo'n DJ een bepaalde sfeer te
kunnen maken, een ophitsing van het publiek,
een net-iets-anders-geluid.

Ik denk dat wij maar moeten accepteren dat dit iets is voor de jongere generatie.
Dus als docent ga je daar maar eens een boom over opzetten met je leerlingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je ogen dicht doet is het alsof je een wandeling maakt over een kermis.