Elektrische gitaar: waarvoor is de tremolohendel bedoelt en hoe gebruik je hem?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.4K

Antwoorden (5)

Door hem op een neer de duwen vervorm je het geluid bij lange noten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vervormt het geluid niet, je kunt de toonhoogte van de snaren iets variëren door de hendel heen en weer te bewegen. Met de lengte van de noot heeft het niets te maken.
Door de hendel naar de snaren toe te bewegen, breng je de snaarspanning wat terug, waardoor de tonen iets lager worden. Als je hem van de snaren weg trekt, neemt de snaarspanning toe, wat de toon iets verhoogt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de handel induwt worden de snaren een klein beetje korter waardoor de toon zakt, bij heen en weer bewegen maakt de toon een golfbeweging (de tremolo).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een mooi voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=_YIHvK5WN7I
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de tremolo bar is om je geluid lager te laten klinken, GEBRUIK DIT NIET OM EEN LAGERE STEMMING TE KRIJGEN want je hebt kans dat de ene snaar wel mee gaat en de ander niet, je moet de tremolohendel ook niet te vaak gebruiken dan raakt die ontstemd. TENZIJ je een Floyd Rose op je gitaar hebt, dan is hij bij de kam afgesloten en kan je zo vaak op en neer gaan als je maar kan.

Ik zou hem maar licht gebruiken als je niet goed bent in vibrato's of als je een solo wilt eindigen, maar je bent op een 0 of een 1 geëindigt en je kan niet meer terug slide'en

denk ook niet "hey ik zet er zo nieuwe snaren op, laat ik eens de tremolo HELEMAAL in drukken" want dan heb je kans dat de tremolo breekt.

na enige tijd gaat de tremolo ook overeind ( zeg maar 20 graden van de vlakke body af) dan heb je kans dat je gitaar snel ontstemd raakt, de oplossing hier voor: houd altijd wat extra veren (geen vogel veren) maar metalen veren bij de hand zodat je die veren er bij kan doen, achter het klepje, er kunnen volgens mij Max. 5 veren achter in zitten, als je ze alle 5 hebt zitten, en hij staat nog steeds omhoog moet je de oude vervangen of allemaal.

Ik hoop dat dit je wat heeft bijgebracht