Hoelang duurt het voordat je moeilijke klassieke stukken soepel van blad kunt spelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (3)

Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Mij gaat het gewoon nooit lukken. Op geen enkel instrument. Dit komt voornamelijk omdat notenlezen niet mijn sterkste kant is en je een moeilijk klassiek stuk slecht uit je hoofd kunt leren.

Hoe lang het voor jou duurt heeft te maken met hoe vaak je oefent, hoe lang je oefent per keer, hoeveel talent en gevoel je hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaren (als je er nog mee moet beginnen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijke klassieke stukken zoals ze in de grote concertzalen worden gespeeld, vergen jaren van studie. Bedenk dat zelfs conservatorium-afgestudeerden hier nog flink aan moeten werken (en dan nog heb je nog het verschil tussen matig en de wereldberoemde solisten).
Iemand die als Uitvoerend Musicus afstudeert aan een conservatorium heeft dan al gemiddeld 15 jaar muziekles gehad (waarvan 4 jaar full-time).