een es hoorn en een bes bariton,kan dat samen spelen,als duet bv.moet de muziek dan voor een van beiden getransponeerd worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
2.2K

Het beste antwoord

Die twee instrumenten kunnen zeker samen duetten spelen. Maar dat kan niet uit een boek waar de partijen in dezelfde ligging staan. Want als een bariton een C speelt dan hoor je een Bes, en als een Es-hoorn een C speelt dan hoor je (zoals de naam al aangeeft) een Es.
Je zou kunnen kijken naar duetten voor sopraan- en altsaxofoon, want dat zijn ook een Bes en een Es-instrument. Anders moet je inderdaad gaan transponeren.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt.net iets meer info dan het andere antwoord dat ook goed was.

Andere antwoorden (1)

Ja dat zal wel moeten. Een es hoorn staat namelijk in es en een bes bariton in bes.
Voor alle duidelijkheid wanneer je een bes speelt op een bes bariton speel je op de piano een c.
Waneer je een es speelt op een es hoorn speel je op de piano ook een c. Je zult dus moeten transponeren, afhankelijk van het stuk moeten jullie kijken wie wat gaat doen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Sorry, ik bedoel het andersom; een c op een bes instrument klinkt als een bes op de piano.
Een c op een es instrument klinkt als een es.
sorry :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt,zo kom ik er wel uit.