Zijn unieke melodieën onuitputtelijk?

Er zijn al duizenden en duizenden liedjes en muziekstukken gemaakt en toch lijkt iedere melodie weer uniek, een enkeling daargelaten.

Nu kun je met de noten C-D-E-F-G-A-B-(C) natuurlijk ontelbare combinaties maken, maar het moet ook nog klinken dan...

Zal dit ooit opraken en moeten we dan weer als het ware overnieuw beginnen? Ik bedoel dus niet het ritme of de beat erachter, maar echt de combinatie van muzieknoten die de melodie maakt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Ja, unieke melodieën zijn onuitputtelijk.
Want de notenreeks is verschillende malen te octaveren, verder zijn er nog mogelijkheden om de noot een halve toon te verlagen (mol) of te verhogen (kruis).
Dan zijn er de verschillende lengtes van de noten. Hele noot, halve noot, kwartnoot, achtste noot, zestiende noot, tweeëndertigste noot. Een noot kan een voorslag hebben, of een dubbele voorslag, of zelfs een triple voorslag. Denk je dan alles gehad te hebben heb je nog de rusten. Een rust van 4 tellen, van 3 tellen, 2 tellen, 1 tel, een achtste tel, een zestiende tel.........
Zou het dan al mogelijk zijn om hier eindigheid in te zien kan de componist van de melodie variëren in dynamiek. Hij kan van heel snel (presto) tot heel langzaam (lento) en van alles daartussen in. Dan kan het nog van heel hard (fff = fortissimo possibile tot heel erg zacht ppp = pianissimo possibile). Dit kan per noot, per maat, of voor een serie maten.
Met de dynamiek is verder nog veel meer te variëren, maar dat past allemaal niet in één antworod.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee is niet oneindig, maar benadert het wel bijna...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet niet de mollen en kruisen en de lengte van de noten, die brengen nog wat meer variatie. Ik denk persoonlijk niet dat er ooit een eind aan komt. Een muziekstuk is niet enkel en alleen een combinatie van muzieknoten maar even zo van de lengte van de noten, de interpretatie van de notenreeks, de plaatsing van de noten EN de fantasie van de componist.

Je zou deze vraag ook kunnen stellen over boeken, die zijn een combinatie van woorden en ja, natuurlijk zijn er meer woorden dan muzieknoten maar in theorie komt het op hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, er is een beperkt aantal melodien mogenlijk. nou zijn dat er heel erg veel dus is het geen probleem.

vergelijk het met cijfers en een combinatieslot, de mogenlijke combinaties zijn eindig maar altijd genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schier oneindig.
Ons alfabet heeft 26 letters en een paar combinaties, en met die zesentwintig letters is het aantal mogelijk te bedenken / te schrijven verhalen al onuitputtelijk.

Muziek heeft 8 noten, en 8 ' tussen'-noten , maar kan in meerdere octaven gespeeld worden, de sterkte en lengte kunnen variëren, verschillende instrumenten geven de muziek een totaal andere kleur of klank., je kunt spelen met ritmes en atonale muziek, uiteindelijk is de variatie vele malen groter dan de verschillende combinaties die je met die 26 lettertjes - die niet beinvloed worden door kleur, vorm en grootte - kunt maken.

Nu hebben we wel een soort ongeschreven ' regeltjes' (nouja, die zijn vast wel ergens opgeschreven) om te bepalen wanneer een serie noten een melodie is. Atonale muziek kunnen niet veel mensen waarderen, evenals gebrek aan enig ritme, en er zijn wel vaste volgordes waaraan je je een beetje moet houden om het muziek te noemen. Wat een gemiddelde eenjarige op een piano presteert heeft feitelijk net zo weinig met een melodie componeren te maken, als een aap met een typmachine een schrijver te noemen. Maar net zoals je met een vooropgezet plan letters tot een eindeloze rij zinnige uitspraken kunt weven, kun je met die acht noten en hun variaties daarop eindeloze hoeveelheden melodieën bedenken.

Natuurlijk komen er wel overeenkomsten in melodieën voor ; hoe meer muziek, hoe meer mensen ook door elkaar geïnspireerd kunnen raken. Overlappingen zijn onvermijdelijk. Maar toch worden er elke dag opnieuw melodieeen gecomponeerd die nog nooit iemand heeft gehoord. En dat zal nog heel, heel lang zo blijven.