Waarom zijn er tegenwoordig (nu of recente verleden) geen talenten als Beethoven, Mozart en Chopin?

We spelen nog steeds hun composities. Ze moeten dus wel bijzonder zijn. Maar sindsdien zijn zoveel jaar verstreken, zijn er veel meer mensen dan toen, en veel meer mensen hebben toegang tot de piano. Waarom teren we nog steeds op hen. Waarom zijn er niet honderden soortgelijke groten, of nog veel betere componisten?
Vergelijk het met schaken: we spelen nog steeds partijen na van lang geleden, om van te leren en voor vermaak, maar tegelijkertijd spelen we ook partijen na uit het recente verleden, en dikwijls zijn die partijen objectief van een hoger niveau. Waarom zie ik dit niet terug bij de piano.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of mis ik iets? ;-) Vermoedelijk wel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (3)

Nee je mist niets. Maar ze zijn er wel. Zelfs Nederlandse. Kijk hier maar eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wibi_Soerjadi
LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de tijd dat Beethoven, Mozart en Chopin leefden zou dezelfde vraag gesteld kunnen zijn over de muziek van hun voorgangers. Want toen speelde men vooral Bach, Händel en Scarlatti. Meestal is het zo dat een componist pas na zijn overlijden beroemd wordt. Er zijn ook tegenwoordig getalenteerde componisten, maar hun muziek wordt (nog) niet alom gewaardeerd. Zo kan ik me voorstellen dat in de volgende eeuw Ludovico Einaudi, Yann Tiersen en Michael Nyman even beroemd zijn als Beethoven, Mozart en Chopin dat nu zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yann Tiersen(L)
Amadea
12 jaar geleden
Wat bedoel je, Covered?
De muziek is veel breder geworden dan vroeger, en we horen nu nog steeds (lichte) muziek uit de jaren 20 en later. Chuck Berry begon in 1951, de Beatles begonnen in 1960 (alweer 51 jaar terug), de Stones in '62, Elvis en Buddy Holly in '54, Robert Johnson (overleden in 1938) heeft nog steeds veel invloed op de moderne muziek, John Lee Hooker had zijn eerste hit in 1948...

Er zijn ook genoeg moderne klassieke componisten die zeer gewaardeerd worden, denk aan Schönberg, Pärt, Stravinsky, Messiaen, Bartók, Cage, Glass, en ga zo maar door.

Over een eeuw weten we welke daarvan nog steeds gewaardeerd en gespeeld worden, het zal een gedeelte zijn, zoals we ook niet meer alle componisten van toen spelen.