hoe record ik een keyboard in studio??

hee iedereen, ik heb nu al een tijdje een eige "home record studio" maar nu wil ik ook wat gaan doen met keyboard gewoon als piano gebruiken zegmaar. maar moet ik dat dan via midi doen? via midi aansluiting enzo? en zijn alle midi aansluitingen hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

MIDI aansluitingen zijn volgens een standaard aangesloten. Het MIDI signaal bevat echter geen geluid, het bevat slechts informatie over gespeelde toetsen en gekozen instrumenten.
Als je dus via MIDI aansluit dan gebruik je de geluiden van het apparaat waar je jouw keyboard op aansluit maar je speelt deze geluiden met de toetsen en controllers van het keyboard,
Als je het geluid van het keyboard zélf wilt opnemen dan moet je de audio-uitgangen (L+R) op jouw opname-apparaat aansluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal. Midi-verbinding gaat via de universele din-plug. Daarmee kun je via de interface in bijv. Protools, Cakewalk etc. opnemen. Maar je neemt alleen de aanslag op (de noot, de duur van de aanslag en bepaalde effecten zoals bend e.d.). Dus niet de sound! De sound zelf moet gegenereerd worden door de computer of geluidsmodules. Als je het eigen geluid van jouw keyboard wilt opnemen, dan gaat dat via de de links/rechts-output van jouw keyboard. Je neemt dan "real time" op. Dus je kunt fouten later niet corrigeren. Met midi heb je alle controle over de gespeelde noten, sound, timing etc.
Leesvoer:
http://www.tweakheadz.com/how_to_get_started_with_midi.html