waarom wordt er nog over een single gesproken terwijl je die niet meer in de winkel kan kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (5)

"Single" betekent letterlijk enkel/alleen/enig. Je koopt dus een enkel nummer, in plaats van een heel album. Of dat enkele nummer nu op vinyl is geperst of digitaal wordt geleverd, is niet van belang.

Toegevoegd na 9 minuten:
Overigens hadden de meeste singles vroeger een B-kant, en de CD-singles soms zelf nog meer "bonus"-nummers. De term "single" is dan natuurlijk eigenlijk niet juist.
bamibal
12 jaar geleden
je kunt cd singles kopen, dan staat 1 nummer centraal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In I-tunes kan je wel een single kopen. Een nummer dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.45toeren.nl/vinyl_singles/vinylsingles

Ik neem aan dat je de vinylplaatjes bedoelt met maar één nummer per kant? De platenspeler is niet meer van deze tijd om muziek af te spelen. Daarom is er ook geen vraag meer naar en liggen ze niet meer in de winkels.
Je kunt ze echter nog steeds online kopen of op beurzen/markten.

De naam single blijft echter bestaan, want iedereen weet meteen wat met een singletje bedoeld wordt. In de tijd van de singles was veel in het Engels, dit hoorde bij de pop-muziek. Daarom zal elpee ook altijd elpee blijven heten. LP (Long Play) ook zo'n Engelse benaming die in onze taal geïntegreerd is zoals zoveel inmiddels.
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Ik dacht dat LP gewoon LangspeelPlaat betekende!
Er wordt tegenwoordig zelfs weer nieuwe muziek op vinyl uitgebracht, en ook kun je het in veel muziekwinkels weer kopen. In de UK bv zijn er nu alweer winkels die gespecialiseerd zijn in de verkoop van vinyl platen.

Kijk maar eens naar de bron, bij bol.com hebben ze heel veel splinternieuwe muziek op vinyl te koop, en zeer geavanceerde platenspelers die je ook via usb aan kunt sluiten. Raakt weer helemaal in omdat veel mensen de muziek van vinyl toch mooier en echter vinden klinken dan het veel te perfecte van de cd ;-)

Bij bol.com staat er zelfs vaak onder in kleine lettertjes: ook verkrijgbaar op CD.