Hoe kan ik mijn studie methode het best aanpakken?

Ik speel al trompet vanaf mijn 8ste jaar maar heb de laatste 3 jaar vanwege omstandigheden niet meer gespeeld.
Vanaf gister ben ik weer begonnen en ben weer enthousiast aan het oefenen. Ik hield het gister geen 10 min vol en vandaag 15 min.
Is hier een goed schema voor te verzinnen zodat ik snel weer op mijn "oude" niveau kom te zitten, en welk soort oefeningen kan ik het beste doen?
Ter info: ik heb ook een nieuw mondstuk gekocht omdat ik wat kleiner wilde, ben van Vincent bach 3c naar 7c overgestapt. Leek mij nu wel het juiste moment omdat ik toch weer moet wennen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

In de eerste plaats: goed idee!

een 7c wordt meestal verkocht met het instrument omdat die gelijk mooi aanspreekt, alleen vaak als je langer speelt (en meer conditie krijgt) kun je meer met een 3c, ik zelf speel op een 1,5 C.

Het is beter om te beginnen met 2x per dag 5 min als je gelijk helemaal kapot te blazen, je zult gewoon weer "eelt" op je lippen moeten creëren om het langer vol te houden.

Begin met veel lage en lange noten te spelen, ga niet te snel in het begin en niet te hoog, aan het einde van je oefening kun je wel even hoog, maar niet als je begint. Speel ook veel lipbindingen toonladders. Speel in, en uit dus aan het eind van je oefening nog wat lange lage noten.

Download eventueel wat eenvoudige oefeningen om het leuk te houden.

Succes, ik ga vandaag ook na de vakantie weer beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord! Ik hoopte al dat jij zou reageren want ik wist dat jij ook trompet speelde.
Welk tijdschema zal ik aanhouden? Eerste week max 15 min en dat per week met 5 min opvoeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er een beetje aan hoeveel je per dag wilt gaan studeren, ikzelf doe meestal 30 minuten, maar soms ook 40 of 20, dat ligt er net aan welke stukken ik studeer en de ene dag gaat het beter als een andere. Conditie opbouwen doe ik vaak met 2x per dag beginnen (10 minuten) ongeveer een week lang en dan over naar 1x per dag. De conditie van je lippen is belangrijker als het snel weer oppakken van je snelheid (en hoogte). Als je voelt dat je stuk gaat, nog even door en dan uitspelen met lange lage noten, ook lipbindingen helpen enorm (dan glijdt je daarna niet meer zo snel van de noten af). Verder moet je gewoon weer even oppikken waar de noten ook weer liggen in je gehoor, maar dat komt snel genoeg. Vooral veel lang en laag helpt je sneller in conditie te komen. Ga je ook bij een band/muziekvereniging spelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk, duidelijk een antwoord van iemand met verstand van zaken. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in het verleden altijd dagelijks zo een 30 min gespeeld, daar wil ik weer naar toe; Maar jij adviseert dus liever (in het begin) 2 keer 15 dan gelijk lang achter elkaar.
Het is inderdaad lastig om het geluid weer mooi te krijgen merk dat nod een aantal noten behoorlijk vals zijn.
Ik heb altijd in salsa bigbands gespeeld en wil dat weer gaan oppakken als dat lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, liever eerst iets spreiden en dan langzaam naar langer. Zeker voor in een bigband, waar noten vaak hoog en lang zijn, is een goede conditie belangrijk. Een 7c kan wel voor een bigband, voor een fanfare zou ik hem niet aanraden. Ik weet niet of je nog dezelfde trompet hebt, maar elk instrument moet je leren kennen, elk instrument heeft zijn eigen afwijking(en) en na verloop van tijd speel je er zuiver op, zonder dat je dat bewust aanpast. Als ik nu mijn vorige trompet pak speel ik ook behoorlijk vals.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd op een 3c gespeeld maar had soms moeite met hoge noten en had voor mijzelf het idee dat ik kleiner moest. Wat adviseer jij dan voor een fanfare?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt ook aan de fanfare en welke partij je gaat spelen. Ik zou eerst beginnen met het rustig opbouwen, en als je altijd lekker hebt gespeeld op de 3c, gewoon weer op de 3c beginnen. Had je toen al zo iets van ik vind hem te groot dan zou ik de 7c pakken. Als je na verloop van tijd het nog niet lekker vindt spelen kun je altijd nog naar Henk Rensink gaan voor een mondstuk advies (tegen betaling,alhoewel van hem ook voor en tegenstanders zijn) of een goede trompettist (leraar) en die eens om advies vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx voor je reacties Jet!