wat doet een popfilter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
8.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die filtert poppen?

Antwoorden (2)

VERTAALD:

pop-filter of pop schild is een anti-pop geluid bescherming filter voor microfoons, meestal gebruikt in een opnamestudio. Het dient te verminderen of te elimineren 'popping' geluiden veroorzaakt door de mechanische impact van snel bewegende lucht op de microfoon tijdens de spraak en zang. Het kan ook beschermen tegen de ophoping van speeksel op de microfoon element. Zouten in menselijk speeksel zijn corrosief en dus het gebruik van een pop-filter kan de levensduur van de microfoon te verlengen [1].

Een pop-filter in gebruik tijdens een opnamesessie
Een typische pop-filter bestaat uit een of meer lagen van akoestisch semi-transparant materiaal, zoals geweven nylon gespannen over een cirkelvormig frame, en vaak voorzien van een klem en een flexibele montage beugel. Metal Pop filters gebruiken een fijnmazige metalen scherm in plaats van de nylon. Een geïmproviseerde pop schild, functioneel identiek aan de professionele eenheden, kunnen worden gemaakt met materiaal van panty's of kousen gespannen over een keuken zeef, borduurring of een lus van draad, zoals een verbogen kleerhanger. Het is belangrijk dat de pop schild niet rechtstreeks is aangesloten op de microfoon als trillingen zullen worden overgedragen van het schild naar de microfoon.
Ploffend geluid zich vooral voordoen bij de uitspraak van de aangezogen plosieven (zoals de eerste 'p' in het Engels woord "popping"). Pop-filters zijn ontworpen om de energie van plosief, die anders het ontwerp invoercapaciteit van de microfoon overschrijden, wat leidt tot clipping verzwakken. Pop filters niet merkbaar van invloed zijn sissende geluiden of sisklanken, dat is de reden waarom de-essers worden gebruikt in plaats.
Een pop filter verschilt van een microfoon voorruit. Pop-filters worden over het algemeen gebruikt in een studio omgeving, terwijl de windschermen worden meestal buiten gebruikt. Voorruit worden ook gebruikt door de vocalisten op het podium om plosieven en speeksel te verminderen, hoewel ze misschien niet zo akoestisch transparant als een studio pop filter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een popfilter is een schuimplastic bol die over een microfoon geschoven kan worden.
Het voorkomt dat wind of ademstoten de microfoon als het ware dicht laat slaan.
Ze heten ook wel Plopfilter.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor studio of filmopname kunnen ze ook andere vormen hebben, zoals het cirkelvormige scherm hierboven of als een harige cilinder van ongeveer 50cm lang en 10cm doorsnede.
Deze laatste popfilters worden ook wel eens gekscherend "dead cat on a stick" genoemd ;-)