Mijn Homerecord studio (privé gebruik)?

Hoi iedereen,

Ik wil graag mijn eigen opnames maken op mijn kamer.
Ik heb al super veel informatie opgezocht enzo maar ik kom er nog steeds niet helemaal uit.
Ik wil graag deze setup gebruiken:
Mic > Kabel > Preamp > kabel > mengpaneel > PC
Deze Opstelling zou ik willen gebruiken ( ik had het gevonden op internet en ik dacht dat het wel het beste voor mij zou zijn, want ik wil zeg maar gewoon voor mezelf opnemen (youtube enzo) en mischien met vrienden erbij.
Maar ik snap de opstelling niet helemaal haha, want ik heb geen idee wat een preamp is (ik kon het ook nergens vinden) en hoe sluit je een mengpaneel aan op een PC?
Ik zat te denken aan een klein mengpaneeltje de Alesis Multimix 4 USB mengpaneel.
Of
Yamaha mengpaneel MG102C.
Ik weet niet welke goed voor mij is.
Ik wou eigelijk gewoon iets simpels wat makkelijk te gebruiken is en niet te duur.
En voor de programma's om te bewerken enz. dacht ik aan Cubase of Audacity 1.3.
en de vraag is nu, hoe kan ik opnemen?
En btw, ik wil er later ook nog video bij.
is daar ook nog een manier voor?
Mijn computer: windows 7 Intel core I5
En ik zou hier graag hulp bij willen , mischien via MSN ofso?
ik zou het egt fijn vinden als iemand me kon helpen!

MVG,
Tom

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een preamp is een voorversterker. Maar die zit normaal gesproken mbt een microfoon IN een mengpaneel. Een "gewoon" mengpaneel sluit je via de audioconnectors (lijn in/uit) aan op de geluidskaart aan. Een USB mengpaneel uiteraard via.... USB. Dit mengpaneel heeft een eigen geluidskaart.

Antwoorden (3)

Een pre-amp is een voorversterker.
Ik heb zelf een mixer die ik gebruik voor DJ'en, hier heb ik mijn draaitafels aangesloten en met een tulp-kabeltje aangesloten op mijn line-in in mijn geluidskaart.

De Alesis mixer sluit je aan via je een USB-ingang. Ik heb de Yamaha opgezocht, hier lijkt het erop dat je deze aan moet sluiten zoals ik beschreven heb voor mijn DJ-mixer.

In elk muziekbewerk programma zit de optie input. Waarschijnlijk herkent het programma de mixer die je hebt aangesloten, hier kan je dan je microfoon/keyboard op aansluiten.

Sommige programma's kan ook video in bewerkt worden, maar het beste is om er een apart videobewerkingsprogramma te kopen en hier de muziek inladen en je video's bewerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een preamp is niet direct noodzakelijk, elk mengpaneel heeft microfoon-ingangen die voor normale microfoons bruikbaar zijn.
Alleen audiopuristen zweren bij het gebruik van een buizen-voorversterker, maar de kwaliteit van de microfoon zelf is veel belangrijker dan de kleine verbetering die zo'n tube-preamp zal opleveren.

Als je maar van 1 microfoon tegelijkertijd gebruik wilt maken kan je ook het mengpaneel nog achterwege laten, maar als je meer microfoons en/of lijn ingangen (sampler, keyboards, gitaar?) wilt mixen is een mengpaneel wel handig.
Voor alleen microfoon kan ik de externe USB geluidskaart van Audiolink aanbevelen, zie afbeelding.
Ik gebruik hem in combinatie met Audacity, heb ik gelijk een betere koptelefoon versterker dan die van mijn laptop.
Je kunt zowel dynamische- als condensatormicrofoons aansluiten, 48V fantoom voeding is aanwezig.

Als je een mengpaneel wilt gebruiken kan je die ook via deze geluidskaart aansluiten, maar je kan dan ook kiezen voor een mengpaneel met USB aansluiting zodat je de Audiolink kan overslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei, moeilijk. Er is zoveel mogelijk. Wat precies goed is voor jouw kan ik niet zo zeggen. wat ik wel kan voorstellen is een soort basis setup die eigelijk wel goed werkt.
Je computer moet een speciale "studio"geluidskaart hebben. Soundblaster achtige kaarten werken niet goed.
Ik vindt M Audio Audiophile 2496 heel goed. Je stelde een Yamaha mengpaneel voor, dat voldoet helemaal. De ingang van je geluidskaart verbindt je met de Yamaha.
De uitgang verbindt je met je stereo. Liever een set studio monitoren, maar om mee te beginnen is een stereo prima.
Ik heb zelf met Cubase gewerkt, dus ik zou dat aanraden.
Dat is je basis setup,

In je mengpaneel prik je alles wat je wilt. Gitaren, mic's e.d. Geen preamps ofzo nodig. Er zit een preamp in je mangpaneel voor gewone mic's en fantoom spanning voor condensator (studio) mic's.
Dan heb je al met al best een redelijke "starterkit". Let wel, dan begin je pas. Om er dan fatsoenlijk geluid uit te krijgen is moeilijker dan je op het eerste gezicht zou denken.