Wat betekend in gitaartabs het volgend: Tuning: Drop-D(D-A-D-G-B-E)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (6)

De letters staan voor de snaren, als je van boven (dikste snaar) naar beneden rekent (dunste snaar) krijg je EADGBE (Een ezelsbruggetje hiervoor is: Een Aap Die Geen Bananen EET)

De D is dus de 3e snaar van de gitaar, de A is de 1e snaar van de gitaar en zo verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste deel van je verhaal klopt wel, maar het gaat erom dat je de lage E (de dikste snaar) een toon lager stemt, zodat het een D wordt. De eerste D van dit rijtje is dus niet de 3e snaar, maar de 1e snaar, die alleen gestemd is in D.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, maar een verwarrende uitleg voor een leek.
zo te zien dat je de eerste E snaar naar een D moet stemmen. een noot lager dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt 't over een noot lager bij het stemmen vd snaar, maar gespeeld is een toon en geschreven is een noot (bij partituren en tablaturen) oftewel een toon lager ;- )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist, dank voor de correctie
inderdaad de snaren zijn als bovenstaande tonen gestemd. Standaard stemming E-A-D-G-B-E.
Bij Drop-D is de bovenste snaar 1 hele toon lager gestemd. Zo kun je makkelijker powerchords spelen. (namelijk met 1 vinger de 3 bovenste snaren ingedrukt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt hier geen tabs voor, je moet je gitaar zo stemmen met een stemapparaatje. Als je dan bijvoorbeeld van ultimate-guitar.com een tab opzoekt dan staat er boven in welke tuning het gespeeld moet worden.
Bijvoorbeeld dus:
Tuning: Drop D
Dan moet je je lage E snaar dus naar beneden naar een lage D stemmen (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(ja er zijn aparte partituren voor)

Drop D, is letterlijk de toon naar beneden
geschreven is noot,gespeeld is toon

oftewel, de open D snaar aanslaan en vergelijken(en bijdraaien/stemmen) met je (dikke) E snaar, draai uiteraard aan de E…die wil je lager hebben.

toepassing: zwaardere sound, makkelijker met capo (akoestisch) een vaak gebruikt akkoord het vijf akkoord, de bekende ‘powerchords/rockchords’ in de volksmond bestaande uit de 1 3 5de toon uit een toonladder,

is nu helemaal eenvoudig te spelen met maar de bovenste twee snaren officieel, als je een extra toevoeging wil speel je ook de bovenste 3 snaren er bij.( maar dan speel je dus 2x de 1)

kort gezegd, de rock akkoorden zijn makkelijker te spelen en klinken zwaarder, daarvoor word dat gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik voeg nog een video toe, dat kan ook helpen :P