Wat maakt muziek Muziek ?

Wat zorgt ervoor dat je iets muziek kunt noemen ?
Muziek is geluid ,maar geluid word niet gezien als muziek?
Moet het ritme , regelmaat hebben ?
Maar als ik gewoon willekeurig op mijn hi gat Zal slaan zal er altijd regelmaat in zitten , het zal altijd kunnen worden genoteerd weliswaar met super veel rusten maar het is speelbaar.
Zou niet al het geluid kunnen worden gedefinieerd als "muziek"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (4)

Heb even het stukje op wiki gelezen over muziek.

Het antwoord vond ik in deze regel.

"Daarnaast worden geluiden alleen tot muziek gerekend als iemand de bedoeling heeft muziek te maken. "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel persoonlijk.

Ik hoor wel eens herrie op de radio die ik totaal niet muzikaal vind, maar het moet er wel voor doorgaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat de één dus muziek vindt, kan een ander gewoon herrie of geluid vinden.

Neem een muziekinstrument. Sommigen kunnen er muziek mee maken. Anderen proberen het, en veroorzaken alleen een pijnlijk gevoel aan je oren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geluid wordt muziek op het moment dat iemand anders die er naar luistert het aangenaam vindt om te horen en genoegen beleeft aan het beluisteren van die klanken die een bepaalde toonhoogte of ritmiek hebben.
Amadea
12 jaar geleden
Van Dale heeft het bij muziek over "het kunstzinnig ordenen van klanken" en "geheel van samenklinkende geluiden, al of niet aangenaam".

Ik ben genegen het met Van Dale eens te zijn wat betreft de intentie. Ik denk dat geluiden muziek kunnen vormen als iemand de bedoeling heeft gehad muziek te maken. Het gezang van een vogel, hoe ritmisch en melodieus ook, is geen muziek.

Muziek kun je dus omschrijven als een samenstelling van geluiden die worden voortgebracht of ten gehore gebracht met de bedoeling muziek te laten horen. Het kan zelfs puur het omgevingsgeluid zijn, getuige John Cage's 4′33″.
rose