Is er van dit nummer van Racoon sprake van plagiaat ?

Het gaat om het nummer "No merci" ! Toen ik het voor de eerste keer hoorde op Q Music,zette ik het expres ietsje harder omdat ik dacht dat het een heel oud nummer was van jaren geleden. (zie video) Ben ik soms de enige of heb ik te veel fantasie ? Ligt het aan mij. De ouderen onder ons zouden kunnen weten,om welk nummer het gaat. Dit wil ik bewust nog niet noemen,om er achter te komen..of hetgeen ik heb bij dit nummer,klopt. De titel van het nummer,zal ik later bekend maken. Tot plusminus 2.40 in het begin is het heel goed te horen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.7K

Het beste antwoord

Het lijkt wel een beetje op All Along The Watchtower van Bob Dylan.

Ook qua albumhoes zijn ze niet vies van wat jatwerk. Zie de hoes van Racoon en de hoes van de band Dreams (1971).
bamibal
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Of je bij die hoes nog van plagiaat moet spreken betwijfel ik, aangezien het om een schilderij van Magritte gaat, in het ene geval wat meer bewerkt dan in het andere.
rose
12 jaar geleden
Overigens was het natuurlijk leuker geweest als de uitvoering op YouTube er ook eentje van Dylan was geweest.
bamibal
12 jaar geleden
Erg creatief is het in ieder geval niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dit is wel heel erg. Hun cover is gewoon eigenlijk hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind hun covers niet zo heel erg veel op elkaar lijken, als je kijkt naar hoe ze het origineel (la golconde van Magritte) bewerkt hebben; de overeenkomsten komen vooral doordat ze beiden zo dicht bij het orgineel zijn gebleven, hun bewerkingen hebben zelf niet erg veel overeenkomsten. Ik vind het overigens juist wel leuk als meerdere mensen hetzelfde uitgangspunt gebruiken; en la golconde is een heel sterk beeld, dus ik vind het wel leuk om dat terug te zien op cd-hoezen. Die van Racoon is erg mooi vind ik, die diagonale lijnen passen erg mooi bij het beeld.

Andere antwoorden (4)

Eric Clapton?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm.. Ik vind het nummer wel wat weg hebben van de stijl van stairways to heaven. Maar meer de zangstijl & instrumentaal zit in die hoek. De echte tune zelf vind ik wel wat anders.

Maar goed, wat is plagiaat. Er zijn natuurlijk maar een beperkt aantal volgordes waarin je tonen kan plaatsen :D

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens: Mochten ze de tuine van iemand anders gebruikt hebben. dan is het nog steeds alleen plagiaat als ze dit zonder toestemming doen; Als zij gewoon netjes rechten hebben verkregen van de copyright holder is het geen plagiaat meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt ook wel wat op; i need a dollar, ik weet de artiest niet maar als ik no mercy hoor denk ik aan dat nummer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen plgiaat maar gewoon ge-coverd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad geen cover. En misschien wel jatwerk, maar geen plagiaat als ze het wel vermelden bij het nummer.