Hoe heet de term ook al weer voor mensen die exact kunnen naspelen wat ze horen?

Ik drum zelf, maar ik kan geen noot lezen. toch kan ik als ik een nummer hoor het vaak exact naspelen. Mijn drumleraar had hier een term voor die ik ben vergeten.

(...)gehoor

Ik heb inmiddels al een tijdje geen les meer dus ik kan het ook niet meer navragen.

Gewoon nieuwschierig :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
9.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik drum niet maar heb wel hetzelfde. Dacht dat iedereen het had!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me echt fantastisch om te hebben :) Wees er zuinig op ;)

Antwoorden (10)

Iets van ultiemgehoor toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor de snelheid ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx!! Haha en tussendoor ook nog m'n man gekust want die ging naar bed. Normaal krijg ik dat niet zo snel voor elkaar hoor ;)
Dat noemen ze een 'absoluut gehoor'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heet een absoluut gehoord. Mijn docent muziek op de middelbare school had dat. Zo bijzonder!

Toegevoegd na 41 seconden:
Typfoutje! Gehoord moet uiteraard gehoor zijn. En tijdens het typen typte nog twee anderen hetzelfde antwoord. Weer te laat *frons* :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor de snelheid ;)
Als je muziek meteen (exact) kunt naspelen, dan ben je gewoon muzikaal !

"Absoluut gehoor", zoals de andere antwoorden, is niet hetzelfde als het meteen kunnen naspelen van gehoorde muziek. Bovendien heeft "Absoluut Gehoor" sowieso voor een drummer nauwelijks funktie, die houdt zich bezig met ritme en niet zozeer met toonhoogtes.

Zie voor meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Absoluut_gehoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Autodidactisch gehoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad een autodidact, iemand die leert zonder les te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is niet dat ik geen les heb. ik heb wel om te leren drummen les gehad, maar nu kan ik als ik een liedje hoor het meteen meespelen zonder dingen uit te schrijven ofzo, dat bedoel ik meer ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Audiodidact? In ieder geval geen goed gehoor dat heeft niks te maken met naspelen
Het is geen absoluut gehoor! Dat wil nl. zeggen dat je een toon die je hoort, ook kan benoemen (bijv. dat je zegt "Da's een A!" als je ergens een toon van 440Hz hoort).
Wat jij hebt, is een prettige gave die onder muzikaliteit valt. Doe er wat mee !! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muzikaliteit? Een goed gehoor?

Absolute gehoor heeft niet dezelfde betekenis, maar dat kan wel van pas komen als je een muziekstuk echt exact, op gehoor, zonder andere gegevens, na wilt spelen.

Al kom je met een goed relatief gehoor ook ver, als je maar de toon weet waarop je moet beginnen. Of je bedenkt er zelf een en dan speel je het stuk niet precies op dezelfde toonhoogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt in ieder geval goed luisteren en visualiseren wat je hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook drummer, en heb een absoluut gehoor.
Als je ook nog meteen het kan naspelen (zoals Mozart bijv.) kom je in de richting van wat men 'virtuoos' noemt.

Mozart was trouwens extreem getalenteerd. Evenals Johann Sebastian, wie in mijn ogen het equivalent is van ...