Meest bekende gitaarstemming e-a-d-g-b-e of e-b-g-d-a-e?

Ik heb sinds kort een gitaar en wil gitaar leren spelen. Ik volg geen lessen/cursussen, maar heb wel op internet rondgekeken. Ik heb mezelf aangeleerd dat de snaren als volgt zijn: e-a-d-g-b-e.

Dat heb ik in mijn hoofd gestampt, maar nu zie ik filmpjes waarin ze het hebben over e-b-g-d-a-e?!

Wat is nou het meest gebruikte? Of moet ik ze allebei leren, want dit is best wel irritant...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Het beste antwoord

Jouw rijtje gaat van boven naar onderen (van de 6de snaar terug naar de 1ste) , en die van de anderen van onder naar boven (van de 1ste snaar naar de 6de snaar).
Ik zelf heb ook de e-a-d-g-b-e geleerd (ik heb gitaarles) en dit kan je onthouden door het zinnetje: Een Aap Die Geen Bananen Eet.
Je hebt dus niet beide nodig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies! Een aap die geen bananen eet, zo heb ik het ook geleerd ;)

Andere antwoorden (8)

De eerste rij is van boven naar beneden, de tweede van beneden naar boven is jouw 2 voorbeelden...
Gebruikelijk is bij de dikste omwonden snaar te beginnen, de lage E, bovenaan dus, tweede van boven is ook een omwonden snaar de A en drie ook omwonden de D, dan volgen de onomwonden snaren G, B en E de dunste van het stel.. E-A-D-G-B-E dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Aap Die Geen Bananen Eet

Makkelijker te onthouden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat nou min, PLUS voor Nelly! :)
Toppie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt basmeyer
het is waarschijnlijk voor rechts of-links handige gitaren
als je rechts handig bent is het ' Een Aap Die Geen Bananen Eet '
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze zijn allebei het zelfde de een gaat alleen van boven naar onder en de ander van onder naar boven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel raar , want ik heb zelf ook op gitaarles gezeten , ik heb ook veel geleerd , ik denk dat jij het ook eens moet doen , je leert veel en je kan a; die vragen aan je leraar(es) vragen . Maar je kan zo gewoon spelen maar dan een andere volgorde. Je kan misschien op internet kijken voor gitaarlessen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal begin je met de bovenste en qua toon laagste snaar. Dat andere is hetzelfde maar beginnend met de onderste, qua toon hoogste snaar. e-b-g-d-a-e is wat ongebruikelijk maar niet fout.

Toegevoegd na 3 minuten:
p.s. misschien een logischer ezelsbruggetje:
Een aap die gráág bananen eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal E-a-d-g-b-e
Een aap die geen banaan eet ;p
E is de dikste snaar en de e is de dunste snaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals anderen ook al zeiden is e-a-d-g-b-e van de dikste naar de dunste snaar, van laag naar hoog en die andere is juist precies andersom. ik speel zelf ook gitaar en ik onthoud het beter van hoog naar laag, hoe jij het leert maakt volgens mij niet zo veel uit, net wat je fijner vind