Notenschrift: Hoe kun je een kwart-noot veranderen in drie gelijke noten?

Ik doe al een tijdje een zelfstudie over het notenschrift om eigen composities op papier te krijgen, maar dat roept nog wel eens wat vragen op, zoals deze.
Het betreft hier een werkje in driekwartsmaat (walstempo).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Dat doe je met een zogeheten achsten triool, je schrijft dan 3 achsten (met stokje en vlaggetje) met een streep erboven met een 3tje erin, en als je het speelt, is het handig om in je hoofd monnikendam te zeggen, dan heb je een goede verdeling zie bron voor afbeelding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dit helemaal correct. Goeie link. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk is eerlijk, jij was de eerste. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik dacht ook al dat het zo moest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Jet, ik zag het eerst als een wiskundig probleem en wist niet dat daar zulke oplossingen voor waren :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol, muziek heeft ook veel met gevoel te maken ; )

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je het volgende bedoelt:
Een kwart-noot, oftewel twee achtste-noten, worden in drie gelijke delen verdeeld en worden genoteerd als drie noten, verbonden met een triolenboog met het cijfer 3 erbij.
Deze notatie wordt een 'triool' genoemd. Je speelt dan drie achtste-noten die tesamen dezelfde lengte hebben als een kwart-noot.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie nu dat het juiste antwoord al geplaatst was, maar ter aanvulling dan maar even een plaatje erbij.