Als je een capo op je gitaar hebt zitten, en er staat dat je bijv. een e akkoord moet spelen, is dat dan gewoon de zelfde greep als zonder capo ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet de capo zien als het nieuwe einde van de hals van je gitaar. Dus je speelt dezelfde akkoorden, maar dan In de vakken vanaf de capo geteld. Het is gewoon een mannier om te verhogen. Dus E zonder capo, klinkt als een een E.
E met capo op eerste fret, klinkt als een F.
E met capo op de tweede fret, klinkt als een F#.
Etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En alle 'fret' moet natuurlijk 'fred' zijn...
Sorry

Antwoorden (2)

ja, is hetzelfde!

maar het klinkt nu wat hoger, want er zit een capo op.

Een D akkoord met een capo op de eerste fred is dan een verhoogde d, en klinkt als een F ;)

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb het een beetje verkeerd uitgelegd met die d ;) maar in de reactie staat een goed voorbeeld.

Waar het op neer komt, als er ergens staat dat je een D moet spelen met de capo, dan pak je dat akkoord zoals je dat ook zonder capo zou doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Een minnetje omdat je antwoord fout is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zonder dat je vervolgens zegt wat er fout is.. want ik kan je verzekeren dat dit antwoord goed is. Een beetje kinderachtig gedrag dit
rose
12 jaar geleden
Je begint met 'ja, is hetzelfde!'. Maar dat is dus niet zo. Met de capo op de tweede fret speel je, als je de bekende 'D-vorm' (000232) speelt, een E. Dus als je je capo op de tweede fret hebt zitten en ik vraag je 'sla eens een E aan' dan wil ik toch echt graag dat je de D-vorm pakt. En over dat kinderachtige gedrag, ik zou je wellicht niet een min hebben gegeven als je niet bij mij dat uiterst twijfelachtige 'minnetje om verwarring te voorkomen' (dat werkelijk nergens op sloeg) zou hebben geplaatst. Maar dat maakt je antwoord nog niet correct.
Nee.

Als je je capo op de derde fret zet en je pakt de vorm van de gewone E dan speel je een G.

Als je je capo op de tweede fret zet en je wilt een E spelen, dan pak je de 'D-vorm'.

Als je een liedje met dezelfde akkoordvormen speelt met een capo dan klinkt het liedje hoger. Met de capo op de tweede fret een hele toon. Als je dan een liedje speeld dat in D staat, dan speel je het eigenlijk in E.

Toegevoegd na 50 minuten:
Het is goed mogelijk dat ze op een bepaalde website, als ze zeggen 'speel een E' ze de vorm bedoelen. Maar je speelt dan eigenlijk een akkoord met een andere grondtoon.
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar.. als er op internet staat: capo op 2e fret, speel een D.. dan moet je ook echt een normaal D akkoord pakken, maar hoger. En dat was de vraag ;) dus een minnetje om de verwarring weg te halen
rose
12 jaar geleden
Een minnetje om de verwarring weg te halen? Bij een goed antwoord? Nou breekt m'n klomp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom nee? Het is wel degelijk dezelfde greep. Hij klinkt anders, en je zet hem op een andere plek (namelijk voor de capo, de capo gezien als de kam) maar je pakt hem het zelfde...
rose
12 jaar geleden
Het is wel dezelfde greep, maar geen D. Als je met een capo op de tweede fret een D-greep pakt, speel je een E. Nou heb ik al de tweede min op een goed antwoord, potjandorie. Een A is 440 Hz (of een veelvoud daarvan) Als je met een capo op de derde fret de A-greep pakt zit je drie fretten, dus 1,5 toon, hoger. Je speelt dan dus een C. Met een capo op de tweede fret speel je een A door de G-greep te pakken (zie je dat je capo de drie snaren indrukt die jij normaal bij de A pakt?).
rose
12 jaar geleden
Probeer het maar met twee gitaren, eentje zonder capo en eentje met de capo op de tweede fret. Op die zonder capo pak je een A-greep en op die met capo een G-greep...