Aan welke eisen moet een WERELDONTVANGER minimaal voldoen? Welke zenders, frequenties dienen er minimaal op te ontvangen zijn?

En kan ik er ook mee naar mijn favoriete lokale zender luisteren? Maakt het uit of de wereldontvanger in Canada, China of Europa is gekocht, of moeten ze overal hetzelfde kunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Antwoorden (1)

Een wereldontvanger is een radio waarop ook kortegolfzenders ontvangen kunnen worden.

Of jouw favoriete lokale zender daarop te ontvangen is hangt af waar je hem wilt gebruiken.
Dat is meer afhankelijk van het bereik van die zender dan van de wereldontvanger.

Legale lokale zenders zenden uit in de FM-band en hebben afhankelijk van het vermogen van de zender een bereik tot een tiental kilometers rond de zendmast.

Als jij naar Spanje gaat is de kans dat je die zender kunt ontvangen dus uitermate klein.

De zenders die op de kortegolf uitzenden kunnen, afhankelijk van tijdstip van de dag en weersomstandigheden soms wel duizenden kilometers.

Vaak zijn dit zenders als BBC World Service, Voice of America en dergelijke zenders van allerlei andere landen.

Ook Nederland zendt op vaste tijden programma's uit via Radio Nederland Wereldomroep. (Nederlandstalige uitzendingen gaan binnenkort verdwijnen wegens bezuinigingen van het kabinet)

De kwaliteit van de ontvanger maakt ook uit of die radio in staat is om ook zwakke signalen uit de wirwar van radiosignaal op de kortegolf te filteren.

Goedkoop is meestal duurkoop, land van herkomst is minder belangrijk.

Toegevoegd na 7 minuten:
Met lokale zenders bedoel ik zenders van lokale omroepen zoals in vele plaatsen in Nederland te horen zijn.

De landelijke FM zenders van Nederland kun je soms nog vele tientallen kilometers buiten onze grenzen oppikken.

Een goede wereldontvanger met FM-band zal dan wellicht in het westen van Duitsland of in Vlaanderen nog ontvangst geven, hoe verder weg, hoe meer storing op het signaal is te verwachten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koos, je bent idd geKNIPt om dit soort vragen te beantwoorden +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als Limburger ben ik in 'Nederlandse' zenders het minst geinteresseerd. Lokaal 100,5 is mijn zender, of studio Brussel. Maar bedankt voor je prima uitleg.