Als ik een instrumentale COVER versie van een lied koop is het dan mijn eigendom?

Moet ik me dan nog aan rechten,houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Als je de instrumentale cover-versie van een lied koopt, dan koop je het gebruiksrecht, en de drager. De CD (of tape, DVD, LP) is dan jouw eigendom, en je hebt tevens het recht gekocht, om die cover-versie te gebruiken, waar, wanneer en hoeveel je zelf wilt, voor persoonlijk gebruik.

Het eigendomsrecht koop je niet, en dat recht blijft bij de maker van de cover. Natuurlijk is het ook mogelijk het eigendomsrecht te kopen, maar dat recht zal honderden of duizenden malen duurder zijn, dan alleen het gebruiksrecht. Soms kan dat lucratief zijn, want met het eigendomsrecht van de content, kun jij weer gebruiksrechten gaan verkopen.

Natuurlijk zijn er ook tussenvormen te verzinnen. Je zou met de verkoper bepaalde afspraken kunnen maken in een contract. B.v. eigendomsrecht voor een bepaalde tijd, een gelimiteerde oplage voor het uitbrengen van een nieuwe CD met de oude cover, of het gebruik voor een specifiek doel, zoals één of meerdere concerten. In dat geval kan een (gedeeltelijk) eigendomsrecht vele malen goedkoper zijn, want dan is het eigenlijk geen eigendomsrecht, maar een zeer uitgebreid gebruiksrecht. Omroepen, filmproducenten, of makers van documentaires zouden daar gebruik van kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar. Als je zelf mag weten waar en wanneer je de muziek mag gevruiken kan je het toch gewoon altijd gebruiken ook op tv?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel maar dat is geen "persoonlijk gebruik" meer.
Als je dat doet, heb je kans dat je een brief van een advocaat krijgt. Je heb het recht om overal en altijd naar die muziek te luisteren, maar niet om het te gaan uitzenden op TV. Als je dat wilt, moet je er afspraken over maken, en zal het je geld kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En youtube?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er een beetje aan. Als jij een gigantisch leuk filmpje maakt, dat ook nog eens (omdat het zo uniek is) in DWDD wordt vertoond, en het wordt op YouTube miljoenen keer bekeken, dan kun je er donder op zeggen, dat je in de problemen komt, als je muziek gebruikt waar rechten op zit. Maar als gewoon die muziek gebruikt voor een filmpje, en er kijken 100 mensen naar, dan valt het helemaal niet op. Ik heb ook geen idee hoe streng YouTube zelf is. Het verbaast me vaak wat er allemaal op YouTube staat. Allemaal clips, en ook veel complete speelfilms. Ik denk dat het niet mag, maar dat het wordt gedoogd. Waarschijnlijk omdat het onbegonnen werk is, om er iets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Dat vind ik ook zo raar er staan hele series op youtube maar muziek word meteen verwijderd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat nou wel zo, dat muziek direct wordt verwijderd? Hoe het met recente clips zit, weet ik niet, omdat mijn interesse daar niet zo ligt. Maar alle popnummers uit b.v. de jaren 70 en 80 kan ik altijd vinden......laatst nog zocht ik op Simon & Garfunkel, en dan kan ik gewoon luisteren en kijken. Op die muziek moet toch nog rechten zitten, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er echt geen verstand van. De regels zijn strenger geworden misschien geld dat pas voor de muziek die is uitgekomen toen de regels strenger werden.
ik heb 2 keer een muziek geupload die uit dit jaar komt en die werden allebij binnen een uur verwijderd.
Niet echt verwijderd maar afgeschermd, niemand kan de filmpjes dan bekijken. Iets met umg rechten

Andere antwoorden (1)

Ja. De persoon die de cover heeft gemaakt heeft daar rechten over.