wat kan ik tegen dit doen?

Ik hou heel erg van zingen, maar als ik voor mensen zing, weet ik niet wat ik moet doen en waar ik heen moet kijken, ik ga meestal stil staan en naar de grond kijken, maar dat wil ik dan helemaal niet, maar ik weet niet wat ik dan moet doen. Iemand een idee om mij van dit kleine probleempje af te helpen:P?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (9)

Begin misschien eerst met je beste vriend(in) en ga het langzamerhand opwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk naar de muur, zo lijkt het alsof je naar diegene kijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk naar de muur achter de mensen... Of zoek een ander object tussen de mensen, een paal schilderij, etc.. Maar kijk de mensen niet aan..
Werkt bij mij altijd heel goed, ik zing niet, maar doe wel eens wat toespraken en aankondigingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd naar je publiek kijken, want iedereen wil graag aandacht van je hebben. En als je naar iemand kijkt, denkt die persoon aandacht van je te krijgen. Maar dat denkt zijn buurman of buurvrouw ook. Dus als je naar 1 persoon kijkt, denken 15 ander ook dat ze aandacht krijgen.
Natuurlijk niet te lang naar 1 persoon blijven kijken.

Niet naar de grond kijken. Kijk dan liever naar de lucht of iets over de mensen heen.

Maar een succesvol zanger/zangeres doet aan interactie met het publiek. Betrek ze bij je optreden!

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook niet stil blijven staan. Dan wordt je optreden nogal saai voor het publiek. Je moet wel een extreem goede zanger/zangeres zijn, indien je de aandacht van het publiek vast blijft houden als je maar blijft stilstaan.

Je hoeft niet persé te dansen of zo, maar blijf niet stilstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt naar het plekje tussen hun ogen kijken, dan is het net alsof je ze in de ogen kijkt. Je kunt ook oefenen door iemand die je goed kent en aardig vind, te vragen in het publiek te gaan zitten, en dan vooral naar die persoon te kijken.
Je kunt jezelf ook voorstellen dat ze allemaal in hun blootje in de zaal zitten, dan zijn ze een stuk minder 'eng' en lach je waarschijnlijk meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Richt je op één persoon in het publiek en focus dan op zijn of haar voorhoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leer zelfvertrouwen te krijgen en oefen met een vriend of vriendin, kijk naar de mensen . doe het zo dikwijls, dat die moment uitbreekt!
Zonder je het beseft ben je aan het kijken.
En je publiek aandacht aan het geven.
Laat je gaan.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk over je publiek heen, iets hoger dan hun kruin zeg maar en als je er inspraak op hebt, zorg dan dat het podium laag is, het liefst op gelijke hoogte zodat je hoofd niet naar beneden gericht staat, ga anders zitten, ook handig als je bijna flauw valt van de zenuwen ;-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi!

Ik heb hetzelfde en wat mij erg geholpen heeft is het terugkijken van mijzelf op (toen; vroegah) de videoband die mijn ouders hebben gemaakt. Als je jezelf terugziet en hoort op het podium zul je hoogstwaarschijnlijk zien dat je er goed uitziet/hoort, en dat kan ook een stuk van je onzekerheid wegnemen. De volgende keer dat je er staat voel je je wellicht een stuk minder onzeker en ben je helemaal niet bezig met waar je heen moet kijken, maar met je eigen zang.

Denk er wel aan dat je anders klinkt op een bandje/videoband/dvd ;-). Probeer objectief te luisteren naar jezelf, zoals andere mensen je horen.