Is er software om een stukje (gitaar)muziek om te zetten in noten/tabulatuur?

Soms heb ik een leuk stukje muziek bedacht en dan wil ik het noteren. Maar dan moet ik eerst gaan nadenken over welke noten het waren en hoe lang, welke pauzes, etc.

Het zou handig zijn als er een stukje software bestaat dat naar mijn muziek luistert en me dan een stukje notenschrift of tabulatuur presenteert. Liefst iets dat ik kan openen met Power Tab Editor of TuxGuitar.

Bestaat er zoiets? Zo nee, hoe zou ik het kunnen aanpakken om zoiets te schrijven? Ik ben een kei in programmeren, maar van muziek en geluidstheorie heb ik helaas nog te weinig kaas gegeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.8K

Het beste antwoord

Ik weet niet of je ook beschikking hebt over een Midi-gitaar of keyboard, synthesizer met Midi-uitgang, daar zou je naar kunnen kijken. Dat lijkt mij meer hiervoor bedoeld.

Is dat te veel gevraagd, dan kan dit programma polyfone (meerdere noten tegelijk) melodieën omzetten (helaas wel commercieel)
http://www.mymusictools.com/articles/how-do-i-convert-mp3-to-midi.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope, ik heb alleen maar gewone gitaren. Het programma lijkt me wel geschikt voor wat ik wil. Alleen de prijs (100 dollar) is me dan weer te hoog, want zoveel werk heb ik er niet voor. Maar wie weet in de toekomst, als ik beter heb leren spelen en ik er wat creatiever mee word. Ik hou 'm in elk geval in gedachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat te duur naar mijn smaak, maar wel het enige antwoord met waar ik om had gevraagd.

Andere antwoorden (4)

Zoek eens op Youtube naar Guitar Pro. In plaats van noten, gebruik je tabs. Je zet dus allemaal getallen neer (je moet wel een beetje verstand hebben van hele noten, halve noten, vierde etc., maar na een tijdje oefenen lukt dat wel), vervolgens kan je het afspelen en dan hoor je het lied. Je hebt allemaal verschillende gitaargeluiden, maar ook bas, piano, cello en nog meer. Ik heb er zo'n 40 liedjes meegemaakt, het is echt een uitstekend programma! Als je de site ultimate-guitar kent, kan je daar ook bestaande liedjes van downloaden, zoals bijvoorbeeld Jimi Hendrix, Nirvana, van alles. Door dit programma ben ik echt stukken beter geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wat tabs zijn en ik heb ook 2 stukjes software waarmee ik die kan noteren (Power Tab Editor en TuxGuitar, beide gratis). Het punt is echter dat ik gewoon wat wil spelen op m'n gitaar, dat opnemen en dan door een stuk software halen dat er een tab van maakt. Ultimate-Guitar.com ken ik wel, daar haal ik inderdaad wel eens wat vandaan. Meestal type ik echter nrs over van Songsterr.com.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, je zult dan met midi-instrumenten moeten gaan werken. Die weten precies wat je speelt, maar hier moet je wel weer speciaal een midi gitaar voor kopen en zo verschrikkelijk goed schijnt dat niet te werken. Er bestaat wel een programma dat tabs maakt van liedjes, maar die naam zou ik dan moeten opzoeken. Dat werkt ook niet optimaal, maar heeft wel ongeveer jouw resultaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang 't in de buurt komt, vind ik 't best. Ik kan 't altijd nabewerken.
Ja er is al wat beschikbaar. Kan even de link op YouTube niet vinden, maar hier is een lijstje (zoeken op wav naar midi):

http://www.filesland.com/companies/Teddy-Games/music-score.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Guitar pro, downloaden die handel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zou je eigen werk kunnen opslaan als mp3 en vervolgens kunnen converteren naar tab (zie bron).

Ben zelf bezig geweest om iets dergelijks te programmeren. Alles wat door je geluidskaart heen gaat is vast te leggen. Vervolgens zou je een dergelijk bestand moeten gaan analyseren en parsen. Dit kostte mij zoveel tijd en research, dat ik er mee gestopt ben. Maar als het jou wel lukt, dan houd ik mij aanbevolen.
Succes
Mart
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke link, maar als ik 't zo lees, gaat 't niet werken voor mij. Ze zeggen dat het niet werkt als er meer dan 1 noot tegelijk wordt gespeeld. En dat wil ik nu juist. Wat ik momenteel wil converteren naar tab is een soort power chords, 3 noten tegelijk steeds. Maar ik zal eens kijken hoever ik ermee kom. Bedankt in elk geval. Wat het zelf programmeren betreft: dat zal inderdaad veel tijd en research kosten, als je alles zelf moet doen. Ga ik ook niet aan beginnen daarom, tenzij ik ergens de research kan jatten ;)