Wat voor microfoons zijn goed om een drumstel op te nemen, hoeveel zijn er nodig en waar plaats je ze?

We hebben niet zo'n groot budget en het alternatief zou een goedkope studio ergens zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Het beste antwoord

Bij Feedback beginnen de setjes al vanaf 80 euro (zie bron - maar:). Het enige goeie eraan is de prijs. Ik denk zelf dat je ongeacht je budget spijt krijgt als je te goedkoop inzet.

Ik weet niet zeker wat je budget is, maar ik raad je aan om gewoon eens te gaan kletsen in een drum zaak of muziekwinkel (als er een feedback in je buurt zit: die hebben veel, en eigenlijk altijd alles wel scherp geprijsd).

Er zijn leuke trucs om met alternatieve spullen een drumstel op te nemen. Zo staan er leuke filmpjes op YouTube van mensen die met 1 in-ear koptelefoontje (gewoon aangesloten in de microfoon ingang, een mic en een speakertje zijn in feite hetzelfde, maar dan andersom gebruikt). Misschien totaal niet wat je zoekt, maar toch het kijken waard.

Verder is er een hele school in de muziek opnames om met zo min mogelijk microfoons, maar dan zo slim mogelijk geplaatst, zo mooi mogelijk opnames te maken. Zo is er bijvoorbeeld de truuc om 2 microfoons op te hangen op de plek waar ongeveer de oren van de drummer zitten. De theorie erachter is: drummers proberen zo'n mooi mogelijke sound te maken, en dat beoordelen ze vanaf hun oren. Als je wil opnemen wat een drummer "bedoelt", moet je daar opnemen. Afhankelijk van je speelstijl, kan je daar mooie opnames mee krijgen.

Verder kan je met 2 of 3 microfoons op de juiste plek (bijvoorbeeld 1 tussen je snare en kick, 1 een meter voor je kick en 1 ergens anders in de ruimte) ook heel mooie opnames maken. Als je geen geld hebt, maar wel tijd, geduld en plezier in experimenten, dan moet je zeker eens een middagje met wat (goedkope) microfoons gaan rommelen!

Mijn motto is altijd: Mooi spelen, mooi mixen en goed opletten dat je geen stomme dingen doet (overstuurd opnemen ofzo), is VEEEEL belangrijker dan dure microfoons of een duur drumstel!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

niceee dat je een band bent=] well easy plaats bij elk onderdeel een microfoon er voor op gelijke afstand (ongv 10cm) soort microfoon maakt op zich niet veel uit. als ze maar allemaal zijn aangesloten op het geen waarmee je wilt opnemen. En voor de rest als je een goedkope studio zoekt moet je t maar zeggen^^

succes!!