Stonerrock (of desertrock; in Engels taalgebied vaak stonermetal) is een muziekstroming die is ontstaan eind jaren 80, begin jaren 90. Het is een grof soort rock-/metalmuziek gebaseerd op hardrock uit de jaren 70 van bands als Black Sabbath. Het genre wordt gekenmerkt door gedowntunede gitaren (vaak in C-stemming, D-stemming of D-drop) die een diepgewortelde trage groove spelen. Het is herkenbaar aan het trage, zware, meeslepende geluid. De eerste en belangrijkste grondleggers van de stroming zijn onder andere Monster Magnet en de undergroundband Kyuss. Stonerrock moet het hebben van de zware meeslepende gitaarriffs die een groot ritmisch karakter hebben. Het ritme speelt dus een heel grote rol bij stonerrock, en daarmee zijn basgitaar en drums ook zeer belangrijk. Er wordt veel gewisseld in dit genre tussen hard en zacht. De strofen en soms heel lange middenstukken zijn meestal rustig qua opzet en gebruiken veel bas en gitaargetokkel. De refreinen daarentegen zijn zeer zwaar en traag, en hebben een groot headbang-gehalte. Ook opmerkelijk is het samenspel van alleen maar bas en drum tijdens de strofen, vaak zonder (veel) gitaren. Gedempte gitaarriffs zijn ook een kenmerk van stonerrock, maar in tegenstelling tot de punk(rock) worden niet gewoon akkoorden of enkele noten gedempt, maar vrij lange riffpatronen, vaak simpelweg de refreinriff.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is ''hardrock'' gebaseerd op de metal en rock uit de 70ties

De gitaar heeft een langzaam zwaar meeslepend geluid met veel ritme, ritme van de bas en drum word vaak afgewisseld van hard naar zacht.