Hoe weten mensen welke noten ze moeten gebruiken voor een liedje ?

Hey ik zie op Youtube verschillende mensen covers van liedjes maken (dus nadoen), maar nu vraag ik me af hoe ze dat weten ?

Op de gitaar, keyboard, etc. Sommigen hebben het inderdaad van een tutorial, maar sommigen weten het uit hun zelf ?
Hoe kunnen ze de noten herkennen en hoe doen die tutorialmakers dat dan ? :S

Kan ik dat leren bij bijv. muziekles ? Of nu ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
3.6K

Antwoorden (6)

Als voorbeeld gebruik ik even het allermoeilijkste "instrument": je stem.

Als ik een zin zeg, dan weet ik bijna zeker dat jij die kan herhalen. Zelfs als ik een zin zing (de eerste zin van vader jacob bijvoorbeeld), dan kunnen de meeste mensen, ook al kennen ze het lied niet, zo nazingen. Hoe kan dit? Jarenlange oefening. Je weet precies hoe je je instrument moet gebruiken om de klanken, inclusief toonhoogte na te bootsen. In het begin, toen je nog een baby was, was het nog moeilijk om de woorden "mama" en "papa" na te bootsen, maar na veel oefenen wist je hoe je je instrument moest gebruiken om klanken meteen te kunnen nabootsen.

Welnu, zo werkt het hetzelfde met instrumenten als gitaar, piano, etc. Als je jarenlang geoefend hebt dan kun je een lied, na het gehoord te hebben veelal zo reproduceren, omdat je weet hoe je instrument werkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je vroeg ook nog of je dat kunt leren: ja, dat kun je leren. Het kost de ene persoon meer tijd dan de andere, maar iedereen kan het leren. Noten leren lezen helpt hierbij juist averechts. Het oefenen van spelen op gehoor werkt veel beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke bedankt, maar noten leren werkt averechts volgens jou (lijkt me ook logisch), maar hoe moet ik het dan leren ?
Want je begint met noten leren anders weet je het niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leert het door het te doen. Het lastige is dat iedere muzikant het anders leert, omdat ieder mens anders leert. Ik ben het dan ook niet eens met de slotopmerking van Oeroeboeroe. Ik ken fantastische muzikanten die het geleerd hebben zonder noten te leren; zij komen nu op een punt waarop ze vastlopen met het leren lezen van noten. Ze hebben het vroeger niet geleerd.
Andersom zijn er fantastische muzikanten (meestal klassiek opgeleide musici) die heel veel bereikt hebben op hun instrument dankzij de bladmuziek.
De een leert door het gewoon te doen, al experimenterend. Die kunnen niet spelen wat ze zojuist speelden als ze het van bladmuziek moesten spelen. De ander heeft de bladmuziek nodig om het te kunnen spelen. Ik hoop iets bij te dragen aan je vraagstuk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om weer terug te komen op de stem:
Je hoeft niet te kunnen lezen en schrijven om zinnen te kunnen napraten. Noten leren lezen helpt je misschien voor de basis van muziek. Het is zeker een hulp, leerzaam en interessant. Maar het gevaar is dat je er te afhankelijk van wordt en dat je niet met een stel bluesmuzikanten kunt meespelen zonder dat je de akkoorden of noten op bladmuziek voor je hebt uitgeschreven. Ik speel al 30 jaar gitaar en kan geen noot lezen. Op gitaar helpen akkoorden heel erg, zo ook op piano. Voor sommige andere instrumenten is het misschien wel noodzakelijk dat je noten leert, dat weet ik niet. In antwoord op je vraag, hoe dan wel: veel afkijken van anderen. Tegenwoordig helpt youtube daarbij. Daarna ook heel veel zelf proberen uit te zoeken. Lukt dat niet, probeer dan pas op te zoeken hoe het moet (had gemoeten) door op youtube te "spieken" of de akkoorden op te zoeken.
Op de eerste plaats is het handig om een redelijk muzikaal gehoor te hebben.
Dit, in combinatie met het beheersen van de noten (muziek-notenleer), kun je de klanken omzetten in noten.

Voorbeeld: Ik beluister een stuk muziek, en hoor een bepaalde toon. Ik sla deze toon aan op bv de piano, en zie dat het een 'F' is. Ik luister ook naar de lengte van de noot, en dit noteer ik vervolgens op muziekpapier. Dan ga ik over naar de volgende toon.

Persoonlijk hoef ik alleen te weten wat de begintoon is, om vervolgens alles te kunnen noteren. Maar hiervoor moet je wel een goed muzikaal gehoor en goede kennis van de notenleer hebben.
Als je alles genteerd hebt, kun je het zingen of spelen.

Als je overigens een goed muzikaal gehoor hebt, hoef je soms niet eens noten te kunnen lezen of begrijpen: Je hoort een stuk muziek en zingt het na of speelt het na.

In principe kun je dit leren; bij muziekles krijg je absoluut notenleer aangeboden. Het omzetten van een beluisterde toon in de bijbehorende noot is minder moeilijk dan het lijkt.
Kortom: Wat eenvoudige muziekleer brengt je een heel eind op weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen hebben daar gevoel voor (m'n zus heeft dat ook dan hoort ze een liedje en kan ze hem daar na meteen na spelen op de piano'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je veel oefent kun je vanzelf bij een liedje horen welke toets je moet indrukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En natuurlijk kun je (via bijv. internet) zoeken naar 'guitar tabs' of 'chords' bij een liedje.
Je kunt de meeste liedjes gewoon via google vinden en naspelen, opnemen en op youtube zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nummer is opgebouwd uit bepaalde akkoorden.
Toen ik mezelf leerde gitaarspelen met akkoordschema's ontdekte ik dat bepaalde akkoorden steeds terugkwamen, en logisch bij elkaar hoorden. Met drie (soms zelfs twee) akkoorden kun je al een liedje begeleiden. Leer je er nog meer, dan kun je het liedje mooier laten klinken. Of op elke gewenste toonhoogte.
Verder kun je nog allerlei varianten maken op de akkoorden.
Ben je eenmaal zo ver, dan ga je de kunst afkijken bij de professional, of heel goed luisteren wat-ie doet.
En verder staat youtube barstensvol tutorials!