Ik wil een (goedkope) elektrische gitaar kopen. Moet ik dan voor Ibanez of Squier kiezen?

Ik heb zo'n 200-300 euro over voor een elektrische gitaar. Ik heb wat gitaren bekeken en kom uit op een keus tussen een Squier (zoiets als http://www.musik-produktiv.nl/squier-affinity-fat-strat-rw-mrd.aspx) en een Ibanez (zoiets als http://www.musik-produktiv.nl/ibanez-gio-gsa60-bs.aspx).

Ik wil er verschillende genres mee kunnen spelen, van klassieke rock tot metal.

Volgens de muziekwinkel waar ik gisteren was, is de Ibanez meer geschikt voor rock/metal dan de Squier. Is dat zo? Of kan ik beter nog een ander merk nemen? (Ik wil dan wel een beetje een stratocasterachtig model.)

(Eigenlijk ben ik best wel een beetje zielig en wil ik alleen maar een Squier omdat er dan toch "by Fender" op staat hahaha)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.6K

Het beste antwoord

Voor metal/rock is een ibanez beter, maar op een squier kan het ook. Sommige ibanez gitaren hebben daarom ook 24 frets in plaats van 21 of 22.
Als je een goedkope gitaar wilt kopen raad ik je aan eens op music store Keulen te googelen, want die zijn echt heel goedkoop en verzenden gratis naar Nederland. Het nadeel is alleen wel dat je de gitaar niet kunt testen. (je hebt wel 30 dagen geld terug garantie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ibanez is beter voor metal Maar ook duurder ik Zelf heb een yamaha Pacifica die kan ik je zeker aanraden hij is tussen de 200-300 euro en speelt geweldig hij is goes voor alle genres
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het prijsverschil tussen de Ibanez en Squier was maar 2 tientjes.
Er is niets mis met squier als beginnersgitaar. Je kunt altijd een pakket nemen.
http://www.rockpalace.com/Squier-pakket
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er volgens jou zo goed aan Squier, dat ik die zou moeten kiezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kwaliteit is prima voor die prijs. Je raakt gewend aan het model en de geluidssoort voor als je ooit overgaan op een Fender Stratocaster.
Het is eigenlijk gewoon hetzelfde model maar met goedkopere materialen gemaakt en met goedkoper personeel (voornamelijk het laatste maakt het grote verschil bij duurdere gitaren)
Ibanez heeft een betere prijs/kwaliteit verhouding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ibanez vind ik zelf heel goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom, wil ik dan graag weten.
Ik heb een goedkopere gitaar, eentje van Stagg, gekocht een paar jaar geleden. Speelt op zich prima, kostte iets van 110 euro geloof ik, kun je fijn mee oefenen, is ook niet zo zonde als ie misschien wat sneller slijt als je ermee gaat zeulen of zo, flink aan de tremolo arm trekt en duwt. Verder heb ik ook een mooie Ibanez en die laat ik lekker thuis staan, maar als ik heel eerlijk ben hoor of voel ik maar weinig verschil. Belangrijkste is nog dat bij mijn Ibanez de snaren langer goed gestemd blijven, maar dat kan ook aan het verschil in zuinigheid liggen qua hoe ik met die Stagg omga want dat is redelijk onvoorzichtig dus :)

Het hangt er ook nog maar vanaf door wat voor versterker en/of audio systeem je gaat spelen. Heb je een goedkope schreeuw versterker en/of speel je graag met vette overdrive en distortion? Dan ga je het verschil niet horen en wil je misschien liever eerst een goedkope afrag gitaar en nog even doorsparen voor het zuiverdere werk en/of een beter geluidssysteem?

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens ben ik het zeer eens met de tip om music store keulen in de gaten te houden! Ze zijn niet altijd de goedkoopste maar hebben wel een strakke site en ontzettend veel spullen. Ik heb er tot nu toe een digitaal drumstel en een microkorg synthesizer gekocht en die shop is me echt prima bevallen qua afhandeling. Ik had eerst een tweedehands drumstel besteld (ik ben niet zo rijk) maar door een fout op hun website was die blijven staan terwijl hij eigenlijk al verkocht was, toen kreeg ik voor hetzelfde bedrag een nieuwe. Dat was zwaar mazzel maar echt door dat soort dingen word ik FAN van een winkel! :) Vodafone heeft me ook eens zo gematst, UPC trouwens ook, maar nou wordt 't wel erg off topic. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga 'm inderdaad bij Music Store halen. Ze geven 3 jaar garantie, dat krijg je nergens anders en dat voor de laagste prijs ook nog eens. Maar om zelf even off-topic te gaan, maakt zo'n digitaal drumstel nou eigenlijk nog herrie, of zijn 't doffe klapjes die je hoort? Misschien dat ik ergens in de toekomst wel zoiets wil, maar ik wil wel graag m'n buren te vriend houden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens, nou je toch lekker off-topic bezig was en over versterkers begon, daar heb ik ook nog wel een vraag over: Is het handig om een versterker op batterijen/accu's te hebben? Of zijn die dingen zo leeg? Ik wil wel graag m'n gitaar mee kunnen nemen en dan met mooi weer ergens in 't park een beetje oefenen (met koptelefoon natuurlijk). En is zo'n miniversterkertje (kleiner dan een flesje bier) dan handig, of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn doffe klapjes en tikjes maar het valt me eigenlijk nog wat tegen. Vooral het baspedaal en de bovenste twee drums (die zitten tegen het frame aan) trillen wel door... Ik heb ook buren bedenen en die blijven het toch een beetje horen. Maar niet zo hard, en ze zijn heel schappelijk en vinden dat ik best af en toe mijn hobby mag beoefenen en zijn allang blij dat ik een leuke hobby heb en geen wilde feesten geef of zo. Nou woon ik op een Amsterdamse zolder in een tamelijk gehorig pand hoor, dus veel erger dan bij mij gaat het niet worden. Waarschijnlijk woon jij beter daar in 't oosten. Wat de versterker betreft: ik heb een leuke kleine Line-6 Spider (er zijn ook grote versies van maar mijne is 24 bij 18 bij 36 cm), ook een relatief goedkoop apparaatje maar de paar effectjes klinken mooi en zit een 3.5mm stereo uitgang, een microfooningang (voor karaoke zeg maar) en een 2.5mm ingang voor een, och whatever, van een mp3 speler tot een stereoinstallatie tot de mogelijkheid om dat apparaat onderdeel te maken van een leuke apparatenchain. Ik ben wel van het expirimentele schakelen, zoals al mijn muziekinstrumenten naar een loopstation en dat de Spider in, daar een microfoon in en dat dan weer doorlussen naar mijn computer om op te nemen. De Spider werkt ook op batterijen (van die grote dikke pillen, 6 stuks geloof ik) maar dat heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd, geen idee wat dat met de batterijlevensduur doet. Wel zou als je de koptelefoon gebruikt ipv de speaker, de batterijgebruik wel mee moeten vallen denk ik. Maar op zich, zijn er niet makkelijkere mobiele oplossing? Ik heb eens gegoogled op pocket amplifier en zag op zich meteen al dit staan:
http://www.palmer-germany.com/162-1-pocket-amp.html Totaal geen ervaring mee hoor of hoe duur zoiets is, maar zo'n grote batterijslurpende versterker (ook al is ie zo klein als de spider) lijkt me gewoon zwaar overkill voor meeslepen voor de koptelefoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had deze gezien: http://www.musik-produktiv.de/marshall-mini-amp-ms2-microbe-bk.aspx Vraag me gewono af of er nog redelijk geluid uitkomt. Dan neem ik liever dat mee dan een normaal/klein formaat versterker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor die drie tientjes! Ik zeg doen, het is een schattig apparaatje :) En ziet er wel uit als wat jij bedoelt.