Kunnen mensen die goed piano kunnen spelen ook beter typen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Antwoorden (7)

Alleen als ze ook veel oefenen met typen. Ze hebben in elk geval het voordeel dat de vingers soepel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is er geen samenhang tussen pianospelen en typen. Misschien wel algemeen dat er overeenkomst is tussen lenig zijn met je vingers - en dat kan met musiceren, maar ook met handwerken of knutselen of kokkerelen - en daarmee ook goed kunnen typen.

Toegevoegd na 2 uur:
kokkerelen = kokkerellen
Amadea
13 jaar geleden
Neej. Muzikaliteit is creativiteit en gevoel, je bent dan in eerste instantie bezig met een ander deel van je hersenen. Tenzij je puur technisch speelt, als in, je leest noten en je drukt de juiste toetsen. Dat is echter niet waarom men piano speelt. Voor typen moet je een ander deel van je hersenen inzetten. Heeft niet zo veel met gevoel of creativiteit te maken. Kwestie van weten waar de letters zitten en rammelen maar.
Voor beide activiteiten zul je wel soepele vingers hebben, maar dat hoeft dan geen voorwaarde te zijn om beide te kunnen. Ik ben op de typmachien vibgervlug, maar op een piano kan ik niet zo veel.
(en een i phone toetsenbord blijf ik ook lastig vinden!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou een leuke onderzoeksvraag zijn. Ik denk dat het wel zou kunnen omdat:
- beide vingervlugheid en vingerlenigheid vragen
- beide een korte reactietijd en dus sterke automatisering nodig hebben: je moet niet meer hoeven nadenken over welke toets je moet aanslaan.

Ik vermoed echter dat oefenen de doorslag zal geven. Zoals die mop van die man die zijn vinger had geblesseerd en aan de dokter vroeg: dokter kan ik nog wel pianospelen? Ja hoor, dat zal wel lukken zei de dokter. Mooi, zei de man, dat heb ik nooit gekund.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ik spel al 20 jaar pianoo en typen gaan geweldig , goefd ter dien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Is te zien zeg dat je goed kan typen.....
Pianospelen en typen zijn beide vaardigheden die sterk leunen op het "motorisch geheugen" voor vingerbewegingen. Dit betekent dat een pianist zonder kijken weet waar hij zijn vingers moet zetten. Ook iemand die goed kan typen weet blindelings de juiste toetsen te vinden.

Beide vaardigheden moeten echter wel afzonderlijk geoefend worden: een pianist zal niet zonder meer weten waar hij de verschillende letters op het toetsenbord moet vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, speel zelf keyboard en typ daar niet beter door, ik typ zelfs slomer dan sommige klasgenoten