Hoe moet je nou precies ademhalen tijdens het zingen?

Moet je nou door je neus lucht binnen halen en dan door de mond uitlaten?
of hoe zit dat?
kan iemand mij dat zo precies mogelijk uitleggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (2)

Hmm, dat is een moeilijke vraag. Je moet niet door je neus uitademen want de lucht die je uitademt doe je in combinatie met je zang. Hoe je inademt maakt niet uit.

Je moet je zang controleren met je middenrif. Zie ergens op de pagina hieronder. Je moet dit niet met je borst proberen want hier heb je minder controle over. Tevens mogen je schouders bij het zingen niet omhoog gaan. Het moet allemaal met je buik.

Je kunt het oefenen door een vaste lange toon te zingen. Deze mag niet afzwakken en deze moet erg helder zijn. niet binnenmonds. Je kunt dit weten door het op te nemen en het af te luisteren.

Ik heb een tijdje zangles gehad en dit is aan te bevelen. Er gaat dan een wereld voor je open.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij zingen maken we gebruik van een combinatie van buikademen en borstademen. We maken vooral gebruik van buikademen.
Dit heeft een aantal voordelen.

1.Buikademen is ademen op een ontspannen manier
2.Bij buikademen kunnen we onze adem onder controle houden. We bepalen zelf hoe snel we onze lucht gebruiken (bij zacht zingen gaat onze luchtstroom langzaam, we kunnen het langer volhouden. Bij sterk zingen gaat onze luchtstroom sneller zodat we het minder lang vol kunnen houden).
3.We hebben meer adem waardoor we langer kunnen zingen en niet moe worden.

Voor een meer duidelijke vorm van ademhalen verwijs ik je toch naar de bron.
Is ook erg handig voor bijvoorbeeld omgaan met pijn, stress, e.d.
Voor iedereen de moeite waard om te lezen.