Waarom moduleren veel nummers naar omhoog?

Moduleren betekend toch veranderen van toonsoort in de muziek?
Veel populaire nummers moduleren tegen het einde. Veelal gaan ze een halve toon omhoog.
Zijn er ook nummers waar dat anders gaat? Bijvoorbeeld een halve toon naar beneden?
Of klinkt dat voor geen meter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
6.3K

Het beste antwoord

Of dat voor geen meter klinkt dat weet ik niet. Maar het zal vreemd klinken omdat we dat niet gewend zijn.

Ik denk ook dat het tegenwoordig niet zoveel meer gebeurt. In de jaren 50 en 60 was het standaard.

Een mogelijke oorzaak, dat het altijd omhoog gaat en niet naar beneden, zou kunnen zijn dat er een zeker spanningsophouw moet zijn in een liedje. En je krijgt meer spanningseffect van laag naar hoog. Als je het andersom doet, zou het juist spanningsverlagend kunnen werken.

Misschien kun je het vergelijken met een verhaal. Als je begint met vertellen, doe je dat met een normaal stemgebruik, maar de kans is groot dat je in je enthousiasme een hoger stemgeluid krijgt. Je voert dus letterlijk de spanning op.

Ik moet opeens denken aan een christelijk liedje. Dat heet "Dank U voor deze nieuwe morgen". In dat lied wordt wel 6 keer naar boven gemoduleerd, bij ieder couplet, en het letterlijke einde van het liedje is, dat iedereen zit te gillen, zo hoog kom je uit ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het gebeurt wel, eeh halve toon naar beneden. Maar voor zover ik weet is dat nog niet in de popmuziek gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Momenteel wordt het omhoog moduleren van bv een halve toon nog steeds veel toegepast bij Nederlands talige muziek. Waarschijnlijk bij veel volksmuziek overigens. Het omhoog moduleren geeft het liedje een positief karakter. In tegendeel tot omlaag moduleren wat we ervaren als negatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zelfs nummers die meer dan een halve toon worden gemoduleerd. Een bekend voorbeeld is 'Turn Back Time' van Cher. Deze wordt anderhalve toon hoger, maar toch lijkt het maar een halve toon doordat ze het midden in het refrein doen.
Het zal voornamelijk gedaan worden om een nummer langer interessant te houden. Er gebeurd iets 'nieuws' en dat wekt interesse op.