Piano toetsen te ver uit elkaar om een nummer te kunnen spelen wat nu?

Ik zou graag het muziekstuk "comptine dun autre ete" van Yann Tiersen, bekend uit de film Amelie, willen spelen (zie plaatje) maar zoals te zien is ziet er een verschil van een octaaf bij de linker hand en daar kom ik net niet bij hoe kan ik dat het beste doen? het ligt niet aan de techniek en ik speelde het eerst met twee handen maar dan kom je weer in de knoop met de melodie even later :s Alvast bedankt!

Toegevoegd na 5 minuten:
De afbeelding deed het niet goed dus hier de link: http://www.gangqinpu.com/pu/2007/20071/2007111/200711114155638222.gif

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Het beste antwoord

Ah, doe inplaats van deze begeleiding:

Eerste maat: EBGB EBGB (eerste regel: Bij E nog een E met de rechterhand en bij G ook een tegelijkertijd een E)

Tweede maat: DBGB DBGB (ook eerste regel: D tegelijk met een D en G ook tegelijk met een D)

Derde maat: DBFisB DBFisB (ook eerste regel: D tegelijk met een D en Fis ook tegelijk met een D)

vierde maat: DAFisA DaFisA(ook eerste regel: D tegelijk met een D en Fis ook tegelijk met een D)

De rest van het stuk (de rechterhand) speel je gewoon zoals het er staat! Klinkt precies het zelfde...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
top idee :) maar eens is uitvoering brengen.

Andere antwoorden (4)

speel dat lied anders met iemand anders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar het moet toch ook kunnen zonder hulp van iemand anders? want in mijn familie speelt er verder niemand piano en snappen er verder ook niks van. en qua vriendinnen ook niet helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan moet je maar wachten tot je handen groeien...anders kan het niet..
Zit weinig anders op dan te wachten totdat je vingers gegroeid zijn! Anders eerst de onderste noot weglaten bij het eerste akkoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dan is heel de samenklank van het nummer weg.. en dat is bij dit nummer juist zo mooi, maar ik kan het wel proberen voorlopig.
Ik ben bang dat daar niet echt een oplossing voor is. Want ik begrijp uit je verhaal dat je hand te klein is, om een octaaf te kunnen pakken. Waarschijnlijk zul je met meer pianomuziek problemen hebben, omdat zo'n octaaf heel veel voorkomt.

Een oplossing zou kunnen zijn, dat je steeds de basnoot op de 1e tel van de 4/4 maat speelt, en de maat uitspeelt, met de noten daarboven in de linkerhand. Dan mis je per 4/4 maat steeds 3 noten in de bas, maar dat zou je een beetje kunnen verdoezelen met pedaalgebruik.
Die bastoon blijft dan wat hangen. Je mist dan alleen nog de afwisseling in de bas, op de 2e en 4e tel van de maat.

Verder misschien veel oefenen? Echt spectaculair oprekken van de spieren van je hand kan niet, maar door training kun je het wel ietsje soepeler maken, zodat je na een tijdje misschien nèt het octaaf kunt pakken. Er zullen ook vast etudes voor zijn. Vraag het eens aan je pianoleraar, als je die hebt. ;-)
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: gebruik het rechter pedaal. Sla de onderste noot aan, pedaal indrukken, sprong met je duim naar de hoogste noot en pedaal meteen weer loslaten.