Welke ''hidden chorus'' wordt in beiden Poulenc's werk ''Les Biches'' en Ravel's ''Daphnis et Chloe'' gebruikt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Les_biches

staat redelijk onderaan,

''Les biches, alongside the pit orchestra, uses a hidden chorus, found before in French music only in Ravel's Daphnis et Chloé''

Met de vraag bedoel: in welk deel van Les Biches en/of in welk deel van Daphnis et Chloé kan ik deze ''hidden chorus'' vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

"Les biches" is een balletsuite, door Poulenc in 1924 componeerd voor het befaamde Ballets Russes van Diaghilev. In de muziek verwerkte hij enkele speelse knipogen naar componisten zoals Scarlatti, Mozart, Tsjaikovsky en Stravinsky. In 1939-1940 heeft Poulenc de partituur volledig herzien en voegde hij een ouverture en drie bewegingen met koor eraan toe. In de originele partituur kan je die koorstukken zodoende niet vinden, daar is de herziene versie voor nodig.

In "Daphnis et Chloé" heeft het imposante koor net als het grote orkest een instrumentale rol. De zangers zingen vocalises zonder tekst, en voegen zo een geheel eigen kleur toe aan de timbres van het orkest. Dit hoogtepunt in het oeuvre van Maurice Ravel is in 1912 eveneens voor het Ballets Russes van Diaghilev gecomponeerd.
Hier staat de complete partituur: http://imslp.info/files/imglnks/usimg/5/58/IMSLP13069-Ravel_-_Daphnis_et_Chloe__complete_score_.pdf
Het tweede deel begint met zachte stemmen die van achter het toneel komen, blz. 96 - maat 83.
Amadea