Hoe werkt dit instrument - de Theremin?

http://www.youtube.com/watch?v=cd4jvtAr8JM

De video laat zien hoe het te bespelen, maar wat is de achterliggende techniek om het te maken? Wat maakt dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
6.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk om zoiets 'nieuws' (principe bestaat al sinds de 1920er jaren, maar een kniesoor die daar op let) te zien...

Het beste antwoord

De theremin heeft twee antennes, een voor de toonhoogte en een voor het volume, door je hand dichterbij of verder bij een antenne vandaan te houden verander je het magnetisch veld wat de antenne opvangt en daarmee verander je de frequentie die de antenne weergeeft.
Die frequentie wordt in de elektronsiche schakeling omgezet in een voor ons hoorbare toon of in een stroom die het volume regelt.
De theremin lijkt een beetje op een radio, ook oudere transistorradiootjes willen wel eens gaan piepen als je er met je hand in de buurt komt en de toon varieert dan ook met de afstand.
Je moet dan eigenlijk ook wat meer van radiotechniek snappen om de theremin goed te begrijpen.

Toegevoegd op 28-06-2009 00:25:42
Je maakt twee hoogfrequente signalen die dicht tegen elkaar aanliggen, als je die mengt ontstaat er een laagfrequent signaal omdat de fase soms gelijk (versterkend) soms tegengesteld (nivellerend) loopt. Een van de twee hoogfrequente signalen wordt beïnvloed door de antenne en varieert door de positie van je hand en hierdoor wordt op zijn beurt het hoorbare laagfrequent signaal weer beïnvloed, wat je dus als verandering van toonhoogte waarneemt.
Ik hoop dat ik dit nu duidelijk heb kunnen maken, anders moet je maar even een meer gerichte vraag stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onlangs een optreden gezien met dit instrument door Fay Lovksi waarbij tevens uitleg werd gegeven over de werking en geschiedenis van dit instrument. Een aanrader!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.theremin.nl/theremin.html