Kunnen er maar zo weinig liedjes op? Zie extra uitleg!

Ik heb net liedjes op CD gezet met het programma Nero Burning ROM 10, en toen merkte ik op dat ik er alleen maar 18 liedjes op had gezet van rond de 90 MB samen, en dat ze op het CD 670 MB innamen. Doe ik nou iets fout of hoort het gewoon zo? En kan ik er ook meer liedjes op zetten, zonder de kwaliteit van de liedjes omlaag te halen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Als je er een audio-cd van gemaakt hebt, dan telt niet de grootte van de bestanden, maar de afspeelduur. Op een CD-R kan ongeveer 80 minuten audio.

Als je er een data-cd van maakt, dan telt wel de bestandsgrootte. In dat geval moet je er zo'n 700MB op kwijt kunnen.
bamibal
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je kiest voor mp3 of wma kunnen er veel meer liedjes op. Afh van de bitrate (kun je instellen) gaat de kwaliteit omhoog/omlaag. Ook kun je kiezen voor flac maar dat kunnen de meeste audiospelers niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal hoogstwaarschijnlijk aan de afspeelduur liggen van alle nummers bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan waar je de cd in wil afspelen. Als je een data cd maakt, dus als mp3 en met veel meer nummers erop, dan kun je de cd vaak alleen maar afspelen in computer(ook wel eens in de cd-spelers die in auto's zitten). Ik bedoel dan de apparaten die mp3 formaat kunnen afspelen. Kan het apparaat dat niet dan moet je het doen zoals jij dat hebt gedaan. Dan krijg je als het ware een gewone cd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja er zit dan wel 700 mb op maar kan maar 80 min aan liedjes
bij mij kan ik gewoon 25 nummers erop zetten maarja jij hebt andere nummer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel normaal bij een audio cd. Redbook audio (muziek op een cd) bevat heel wat meer geluid informatie dan op een mp3 zit. Bij de meeste spelers merk je het verschil tussen een redelijke kwaliteit mp3 en een cd niet maar bij goede spelers kan het verschil wel hoorbaar zijn (verschilt ook per persoon). bij een mp3 is het geluid gecomprimeerd en zijn geluiden die je niet hoort (er zitten wat grenzen aan wat je kan horen) weggehaald waardoor een mp3 veel kleiner is dan een wat het op cd kwaliteit zou zijn. Wanneer je een mp3 zo naar cd zet moet de mp3 echter nog steeds omgezet worden naar het cd formaat. Wel niet terug maar ieder geluid moet wel op dezelfde plek staan.
(Ook meteen een punt van kritiek van veel mensen op de prijzen van mp3 muziek: de kwaliteit is per definitie veel minder dan van een cd maar het is wel, per nummer, even duur.)

Je kan natuurlijk meer muziek op een cd zetten door er mp3's van te maken maar dat kan een gewone cd speler (en veel dvd spelers, kijk hiervoor in de handleiding) niet lezen. Er komen wel steeds meer spelers die ook een data cd/dvd met mp3 (en vaak ook andere compressie vormen als WMA en Ogg Vorbis) kunnen lezen op de markt maar als muziek cd kan je het op iedere speler afspelen (let op: nieuwe cd-r discs kunnen door veel oudere spelers niet gelezen worden omdat deze een andere, hardere, beschermlaag hebben die minder licht door laat waardoor de zwakkere lasers in oudere spelers de disc niet kunnen lezen).