Waarom klappen mensen verkeerd?

De muzikanten onder ons weten vast waar ik op doel.
Bij een 4 kwarts maat wordt van nature lijkt wel altijd geklapt op de 1ste en 3de tel.
Als kind ergerde me ik er al aan want dat klopt niet zei ik dan.
"Het moét dan en dan"(2de en 4de tel) Net als een drummer die op de snaredrum slaat.
Hoe kan het dat dat bij veel mensen niet zo voelt?
Of maakt het allemaal niet uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
5.3K
rose
13 jaar geleden
Ik weet het ook niet, maar ik erger mij al jaren aan...
rose
13 jaar geleden
er tussen mij en al
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
?? er tussen mij en al?
rose
13 jaar geleden
In plaats van '...erger mij al jaren aan' '...erger mij ER al jaren aan.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, zo irritant, als je met een bandje aan het spelen bent, komen er van die halve zolen erdoorheen klappen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat ken ik, ik vind het ook iritant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*irritant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat herken ik. Ik vond het al vervelend als ik in de zaal zit te kijken en dan word alles verstoord door een stelletje oenen die gaan klappen... Het ergste is nog dat bijna iedereen ook nog mee gaat doen!

Het beste antwoord

Dat komt door hoe wij in elkaar zitten! Al heel lang zijn blanke mensen een soort "lomp hos volk". De muziek die wij kennen is vaak op 1 en 3 georiënteerd. Denk aan de volksdansen etc.
Omdat media steeds makkelijker verspreid, krijgen we ook steeds meer andere ritmes te horen. Donkere mensen zijn vaak georiënteerd op de 2 en 4. Dat zit er bij hun dus van jongs af aan in.
Muzikaal gezien voelt dat lekkerder, omdat dat meer swing geeft! Vandaar dat muzikanten zich hier aan ergeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lomp hos volk haha....zit misschien wat in.

Andere antwoorden (4)

Niet iedereen heeft gevoel voor ritme of niet iedereen kent de "regels" van de muziekwereld... Maten en dergelijke zijn gedefinieerd dus zodra je het naleest weet je wie gelijk heeft, gaat het niet om gelijk dan dus om wel/geen gevoel voor ritme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien komt het doordat kinderen op school muziek leren 'tellen' door op alle tellen mee te klappen.

Ze klappen dus om te tellen, niet vanwege de 'swing'...
rose
13 jaar geleden
Afhankelijk van hoe de accenten liggen, op de eerst en de derde tel, of op de tweede en de vierde tel.
Zelf heb ik vroeger in een fanfare meegespeeld, tweede bariton en tweede trombone, en dan speel je veel naslag, zoals dat heet. Ik heb nu nog vaak dat ik bij een muziekstuk ongemerkt toch weer de naslag mee zit te tikken.
13 jaar geleden
Vaak komt het ook doordat er wat vertraging zit in het maken van het geluid en het klappen op zich. En dan zie je inderdaad dat mensen keurig consequent uit de maat klappen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Het gaat niet over uit de maat klappen, maar om het 'doodklappen' van de muziek.