copyright op oudere muziek

Ik houd van oudere muziek, waarvan de componist gewoonlijk al eeuwen dood is. Bij mijn weten is daar geen auteursrecht verschuldigd. Maar hoe zit het met opnamen? Ik heb net iets gedownload, waarvan ik vrij zeker weet dat de spelers nog leven. Er staat nergens iets over auteursrechten, hoe zit dat precies?

Toegevoegd na 46 minuten:
Het gaat hier over een werk van Bach (1685-1750). Dus geen auteursrecht (en al zijn erfegnamen zijn al voor 1900 overleden). Maar ik heb hier een opname van Harnoncourt (die is al behoorlijk oud, maar hij leeft nog steeds). Niet op CD (en bovendien woon ik niet in NL, dus met thuiskopieheffing heb ik niet te maken). Waar de opname vandaan komt, weet ik niet, en om nou opnieuw te gaan Googlen, alleen om uit te vinden wie ik nou afgezet heb, tja... Maar stel dat ik heel veel last van mijn geweten krijg, hoe zou ik dit financieel recht kunnen zetten? Brein contacteren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom BREIN? Dat is een Nederlandse organisatie, je zegt net niet in Nederland te wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar. En mijn geweten speelt ook nog niet zo hard op :-) ik las net in een andere reactie dat het wel kan als het over een beperkt aantal kopieën voor eigen gebruik of studie gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland kan dat wel inderdaad, daar is die thuiskopieregeling nou juist voor, omdat het soms niet meer te achterhalen is wie de auteursrechthebbende van muziek of film is.

Het beste antwoord

De uitvoerende van het werk kan wel degelijk de auteursrechten alsnog bezitten.

Woon je echter in Nederland? Dan heb heb je het voordeel dat wij de thuiskopieregeling hebben. Op blanco gegevensdragers betaal je een (kleine) toeslag die verdeeld wordt onder de auteursrechtenhouders.

Daarnaast is het voor de gewone 'downloader' eigenlijk niet in te schatten of de bron van de muziek 'legaal' was, daarom is er ook een uitzondering gemaakt voor het downloaden van muziek en films.

Deze uitzondering is te vinden in artikel 16b van de Auteurswet 1912 (zie link) en hij luidt:

"Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd de verveelvoudiging welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en welke uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van de natuurlijke persoon die zonder direct of indirect commercieel oogmerk de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft."

Zolang het nog is toegestaan is downloaden van muziek in Nederland dus een optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Auteursrecht geldt t/m 70 jaar na overleiden van Comp. en tekstschrijver. Let wel bij liedjes van bijv Lennon/McCartney geld dit voor 70 jaar na overleiden van langst levende.

Gebruik je muziek van oude muziek is het zeerwel mogelijk dat er hier sprake is van een 'bewerking'. Van bijv een dirigent. Kan is er weer sprake van een bescherm werk en geldt de bescherming voor 70 jaar na overleiden van bewerker.

Mbt downloaden heb je naast de bescherming van de compositie ook te maken met de bescherming van de uitvoerenden. De zgn 'Nabuurrechten'. Als voorbeeld: Geert Wilders dacht dat hij bij zijn Fitma film geen 'rechten' hoefde te regelen ivm gebruik van de Peer Gynt suite. De rechten mbt de opname, het orkest heeft hij nimmer geregeld en derhalve was de film illegaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar voor strikt eigen gebruik heb je 16b Auteurswet en heb je niet zo gek veel met het hier genoemde Fitna voorbeeld te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is: overlijden.
Een tekstschrijver, componist en publisher van muziek is altijd rechtshebbende van auteursrecht. Deze persoon kan zijn muziek verkopen. Wanneer een persoon komt te overlijden gaat dit auteursrecht over naar de erfgenamen. Erfgenamen kunnen dit vervolgens houden of verkopen. Enzovoort.. Als de muziek oud is betekent het dus niet dat er geen auteursrechten meer op zitten.

Auteursrecht geeft de auteurs van muziek het alleenrecht om toestemming te geven voor het gebruik van hun muziek. Muziekwinkels, horeca etc. betalen een vergoeding in NL aan BUMA om de toestemming 'af te kopen'. Buma verdeeld dit weer onder de auteursrechthebbenden.

Uitvoerenden (producenten, artiesten) krijgen een vergoeding op basis van het naburige recht. In NL regelt STEMRA dit. Ook hiervoor worden vergoedingen betaald door fabrikanten van geluidsdragers en opnamestudio's etc. een vergoeding om toestemming te krijgen.

Bij een digitale geluidsdrager (mp3) is dit hele verhaal zeker ook van toepassing. Programma's als Itunes en Spotify hebben deals met muziekmaatschappijen wat betreft auteursrechten en naburige rechten. Wanneer je een opname download zonder ervoor te betalen is dat dus illegaal omdat je de muziekwereld belemmerd in het maken van verdiensten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Onder het Auteursrecht en Naburig recht vallen nog een aantal andere rechten die dit weer nader toespitsen. Het gaat dan over het openbaar maken van muziek, het vastleggen van muziek en het dupliceren van muziek.

In NL zijn er een aantal organisaties zoals Thuiskopie.nl en Creative Commons die diensten bieden die nog meer nuances geven aan de rechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Auteursrecht verloopt wel degelijk na een bepaalde tijd, artikel 37 Aw (zie de link bij mijn antwoord) luidt hierover: 1.Het auteursrecht vervalt door verloop van 70 jaren, te rekenen van de 1e januari van het jaar, volgende op het sterfjaar van de maker. 2.De duur van een gemeenschappelijk auteursrecht op een zelfde werk, aan twee of meer personen als gezamenlijke makers daarvan toekomende, wordt berekend van de 1e januari van het jaar, volgende op het sterfjaar van de langstlevende hunner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt, had maar even snel een antwoord getypt en dus vergeten erbij te melden.