Is muziek oneindig of gaan melodieën op een gegeven moment herhaald worden?

Komt er een moment dat alle melodieën al gebruikt zijn? Dat nieuwe nummers niet meer echt nieuw zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen goede vraag, omdat deze al eerder gesteld is.

Het beste antwoord

Misschien dat ze in het jaar 3000 nieuwe instrumenten bespelen, er zo'n dertig genre's bij zijn en het idee van een "band" (bestaande uit 3-4-5-6 leden) wel volledig anders is. Misschien dat elementen uit verschillende muziekgenre's elkaar nog meer gaan overlappen. Het gaat wel erg lang duren voodat echt al-les al geschreven is... Bovendien kun je met dezelfde melodieën ook weer heel andere harmonieën creëeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Aangezien je in melodiën ook lagen kan aanbrengen, blijven de variaties onvoorstelbaar groot. Muziek is inderdaad oneindig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is oneindig, omdat er heel veel verschillen in gemaakt kunnen worden...
Als je nu klassieke muziek in een modern jasje hoort, kan het goed zijn dat je het origineel niet meer herkent...

Er zal altijd wel andere vernieuwing bij komen, maar ook zal oude muziek blijven, omdat het zo goed in het geheugen blijft zitten...

De mens zal altijd nieuwe muziek maken, dat geloof ik zeker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, je ziet nu al dat er veel typische dingen herhaald worden in de popmuziek. Formulemuziek, zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag. Aan de ene kant zou je zeggen: ja. Want ooit moet alles al een keer gedaan zijn, en valt er gewoon niets meer te verzinnen wat niet al ooit door een ander is bedacht.

Aan de andere kant: in muziek zijn zo oneindig veel variaties mogelijk qua compositie, melodie, instrumenten, ritme, dat het wel heel lang moet duren wil echt alles al een keer gedaan zijn.

En mocht dat ooit echt gebeuren, dan zijn we zoveel tijd verder dat we (of de mensen die dan leven) waarschijnlijk ook een heleboel weer vergeten zijn, en dan wordt het vanzelf weer nieuw. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede vraag, waar ik ook wel eens aan gedacht heb..
Je ziet wel dat muziek volgende generaties inspireert.
En ontstaat er uit bestaande muziek weer iets nieuws!
Met vaak hier en daar de herkenning van het oude stuk, maar aangevuld met nieuwe melodieen en/of ritmes.
En op die manier is muzikale fantasie oneindig.
Denk ik......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek is oneindig maar nieuwe composities zullen wel steeds meer gaan lijken op eerdere muziek. De composities zullen niet erg veel verschillen, dus niet echt nieuw meer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek is "oneindig". Er zijn zoveel variabelen (naast melodie) die te variëren zijn dat het aantal mogelijkheden immens is.

Een goede vergelijking is het aantal verschillende verhalen dat geschreven kan worden. In principe is een boek een combinatie van letters. Maar ik weet zeker dat in het jaar 3000 nog steeds nieuwe unieke verhalen geschreven gaan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er aan, als je gewoon steeds een noot achter een bestaand liedje zet dan is het oneindig, want dan is het wel een ander liedje, maar als je gewoon allemaal verschillende melodieën maakt dan houdt het op een gegeven moment op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang mensen verschillend zijn in hun creativiteit en blijven zal muziek ook blijven veranderen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herhaald wordt er veel, in hiphop bv. maar ook Madonna gebruikt samples van oude nummers.