Een nieuwe tekst voor het Wilhelmus, wie moet die gaan schrijven?

Naar aanleiding van een eerdere vraag over het Wilhelmus.
Ik vind de melodie wel erg mooi, maar de tekst is niet meer van deze tijd en ook niet meer echt geldig voor alle Nederlanders (de verering van God komt er wel veel in voor, om maar een voorbeeld te geven).
Ik stel voor dat er een nieuwe tekst wordt geschreven, maar wie moet dat gaan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas op, iedereen die antwoordt op deze vraag krijgt een -1 van magicegidius ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Magicegidius: Ik vind het toch heel vreemd dat ik vanuit een persoon die erg lang geleden heeft geleefd een lied moet zingen alsof IK de persoon ben die dat heeft meegemaakt (want zo voelt het als ik dat zing).
Daarbij ontken ik niet dat het een prachtige tekst is, maar in mijn ogen wel minder geschikt als volkslied.
En ik ben het ook niet eens met: "onze onafhankelijkheidsstrijd". Ik was er niet bij en heb er niet voor gekozen dat Nederland is zoals het nu is. Misschien waren wij, als nakomelingen, beter afgeweest zonder die strijd... @Ruud: LOL!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En van mij krijgt iedereen die een leuk, interessant of in ieder geval nieuw antwoord geeft een +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Magicegidius: Maar als ik het goed begrijp dan vind jij dat het lied niet herschreven moet worden, toch? Dus dan zijn er voor jou geen goede antwoorden op deze vraag, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is ook zo, het was ook maar een geintje hoor, mijn reactie. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol, Ruud . Maar Magecidius, hij heeft wel een punt. Hoe mooi het Wilhelmus is (en ik ken het ook door en door), hoe belangrijk Willen van Oranje ook moge zijn, inmiddels staat de inhoud en vooral ook het begríp an die inhoud ZO ver van ons af, dat enige actualisering best onderwerp van discussie mag zijn ; al is het maar een modernere, begrijpelijkere vertaling.

Het beste antwoord

Wij met zn allen op goeievraag!

We schrijven iedere week een couplet. Dus eerste week stellen we de vraag: "wat moet het eerste couplet worden van ons volkslied?", tweede week voor het tweede couplet, enzovoorts.

Het couplet met de beste score in duimpjes wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, stel jij die vraag iedere week? Dan krijg je van mij iedere keer een goeievraag-duim! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Briljant ;-)

Andere antwoorden (13)

Ik denk dat Harry Mulisch de meest geknipte kandidaat is omdat er niemand met een scheef oog zal kijken als hij ermee aan de slag gaat. Dat het allemaal nog 600 zinnen wordt verlengd nemen we dan maar voor lief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is Harry niet echt een muziek schrijver. Laat staan een goede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan krijgen we een wilhelmus met 1500 coupletten ...oef. Ooit het hele Wilhelmus uit mijn hoofd geleerd voor een weddenschap, en dat viel al niet mee moet ik zeggen.....al die ´betekenisloze´ woorden...
Johan Vleminx

die houd zich toch al zoveel bezig met het koningshuis. dus die zal al best wel wat nummer al hebben gemaakt en anders zal hij dat wel willen doen denk zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het van deze tijd moet zijn: Ali B
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nieuwe tekst voor 'het Wilhelmus'?

Dat lijkt me erg ongepast. Waarschijnlijk (of hopelijk) bedoel je een nieuwe tekst voor het volkslied.

ik denk dat daarvoor (om het meer onze tijdsgeest mee te geven) een aantal Nederlandse songwriters zouden kunnen worden samen gehaald (Fluitsma en van Tijn?).

Dat de muziek blijft staan lijkt me met oog op internationale herkenbaarheid geen slecht idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wilhelmus van nassouwen ben ik van hollands bloed. mijn nederland getrouwen blijf ik tot in den dood.
Den Prinse van Oranje ben ik, vrij onverveerd,
een royal van holland heb ik altijd geeerd.

kijk stukke beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zouden we het willen veranderen. Het Wilhelmus is een van Nationale eer en trots. Het wordt over het algemeen gezien als een van de mooiste volksliederen die er bestaat. Als het modern wordt dan verliest het naar mijn idee de culturele waarde. Maar als het opnieuw moet worden geschreven ben ik voor een band van Nederlandse trots Kane of Direct of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij mag er best een modernere tekst komen op de oude melodie.
Het is zulk ouderwets nederlands,nee niet meer van deze tijd.
(blijf ik tot in den doed :( ,dat woord is gewoon een rijmwoord voor een sinterklaasgedicht,het rijmde goed op bloed)
Misschien kunnen Acda & de Munnik er wat van maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorlof* mij, maar dit woord kan ik zelfs op het hele Internet zowat niet meer vinden anders dan in ....de tekst van het Wilhelmus. Lijkt me toch wel enigszins teveel gedateerd. Al vind ik het ergens ook wel prachtig hoor. * sta mij toe
Ik vind niet dat je de tekst moet veranderen, dat is zonde, moeten we tegenwoordig dan alles te ouderwets vinden??
Maar als het moet: Laat de koningin dat doen ; ) Dan krijg je nog wel een netjes echt Nederlands lied
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi idee. +1. Ik denk trouwens wel dat de koningin nog nooit een tekst zelf heeft geschreven. Zou redelijk uniek zijn.
ieder nederlander mag 1 zin op sturen en dan een paar belangerijke mensen ordenen het tot de beste zinnen over blijven en maken daar het nieuwe volkslied van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang de tekstschrijver van Frans Bauer er maar met zijn vingers vanaf blijft......

Ik zou op dit moment zo niet 123 een naam kunnen noemen van wie daarvoor in aanmerking zou komen ; misschien zou een nog totaal onbekende dichter / schrijver dat nog wel het beste kunnen doen.

Toegevoegd op 11-06-2009 19:02:15
Oh, actualiseren van de text aan de huidige tijd wil overigens niet automatisch zeggen dat de text zo plat en simpel moet worden dat voetballers hem moeten kunnen onthouden natuurlijk. (geintje)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL +1 voor de laatste opmerking.
Ik vind het wel een top idee om de tekst aan te passen.
Echt niemand kent de tekst (buiten het gebrabbel van het eerste couplet dan) en niemand, en dat is het ergste, weet waar het over gaat.

Ik dacht als schrijver aan John Ewbank, die kan wel een aardig tekstje schrijven dacht ik zo. Samen met de examenklas van de kleinkunst-academie als afstudeer-opdracht bijvoorbeeld.
Dat moet goed worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Foutje, ik ken hem. Nog grotendeels zelf ; ijzeren geheugen. Ooit voor een weddenschap moeten leren, en nooit meer echt vergeten. En er zijn wel meer mensen die weten waar het over gaat hoor, ook hier wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou Marleen, complimenten hoor.
Ik generaliseerde en dan kun je wachten op een reactie. Excuus.
Niemand, sommige ('ouderwetse') dingen zijn goed zoals ze zijn, en daar moeten we vanaf blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Willem Alexander