Hoe krijg je een heldere stem?

Als ik praat is mijn stem niet 100% helder. Als je een boer laat, dan hoor je zeg maar ongelijkheid (trillingen). Dat heb ik ook bij mijn stem maar dan niet zo erg. Het is zeg maar niet 1 gelijke toon, maar meer golfjes om het zo maar te zeggen.

Ik zing graag en ik wil graag een meer heldere stem. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.2K

Het beste antwoord

Probeer zo laag mogelijk adem te halen. Niet met je borst, maar onderuit je buik. Sta ontspannen, met de benen iets gespreid en met de voeten recht vooruit. Schouders laten zakken en rug mooi recht trekken. Haal diep adem en blaas dat langzaam uit. Maak dan een ahhhh-toon, op een hoogte die jou goed ligt. Probeer die zo lang mogelijk aan te houden. Als je goed adem hebt gehaald, zou dat een stemvaste toon moeten zijn. Door de rustige lage buikademhaling geregeld te oefenen wordt die op den duur een automatisme. En dan zal je ontdekken dat je stem veel beter klinkt.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien dat je naar een logopedist kan gaan? Die kan je dan bijvoorbeeld adem- en stemoefeningen geven.
Het voordeel van een logopedist is natuurlijk ook dat zo iemand kan horen wat er eventueel niet goed is aan jouw stem en dan wat beter een behandeling kan aanbieden dan hier op GV, want wij horen natuurlijk niet wat het probleem is ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een logopedist of een zangleraar kan je hier mee helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet teveel dingen doen die je stem verder ontregelen (roken, zuipen, nachten doorhalen, schreeuwen).