Zou muziek de concentratie op een of andere manier positief kunnen beïnvloeden?

Ik vind het fijn om muziek te luisteren, en dan vind ik het ook jammer als deze uit moet omdat ik moet gaan leren/studeren.
Als muziek de concentratie zou kunnen verhogen, hoor ik dat graag! :D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Het beste antwoord

Jazeker, rustige instrumentale achtergrondmuziek kan je echt helpen om je te concenteren. Er zijn zelfs speciale cd's voor gemaakt, zie http://www.hemi-medi.nl/studie/. Maar met diverse new age cd's, en largo-stukken uit de barok kan je ook al geholpen zijn. Dat komt doordat die muziek een ritme van 60 slagen per minuut heeft. Dat is het ritme van een rustig kloppend hart. Je lichaam heeft dan de neiging om dat rustige ritme over te nemen. Hierdoor groeit je ontspanning en dat is goed voor het studeren.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel, goed antwoord+handige link denk ik!

Andere antwoorden (8)

Ja dat kan zeker. Net zoals verkeerde muziek de concentratie kan doen afnemen. Welke muziek welk effect op je heeft is een zeer persoonlijke kwestie. Klassieke muziek werkt voor mij concentratieverhogend, maar niet voor mijn dochters, want die ergeren zich eraan. En ergeren werkt niet goed voor je concentratie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je juist wordt afgeleid door de stilte (of een tikkende klok, of geluiden van buiten etc.) om je heen. Dan werkt muziek wel om je concentratie bij je eigen werk te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maakte vroeger vaak huiswerk met muziek aan. Zonder dat luisterde ik naar alle geluiden in huis, of er iemand aankwam of iemand de kamer in kwam? je kon het zo gek niet bedenken. Muziek (niet al te hard aan) kan mij helpen gefocust te blijven.

Gelukkig mocht het ook van mijn moeder. Stel anders voor dat je het een week lang, de ene dag met muziek probeert en de volgende dag zonder etc en dan aan het eind van de week kijken of het uitmaakt
13 jaar geleden
Ja, het helpt! Bij mij in de klas zijn kinderen soms zo druk. Dan mogen ze muziek luisteren en zijn ze weer rustig. Het is echt een wonder!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn onderzoeken die aantonen dat achtergrondmuziek de concentratie bevordert, en er zijn onderzoeken die het tegendeel aantonen.
Voor mezelf geldt: ik heb eigenlijk altijd wel muziek aan, maar als ik erg geconcentreerd bezig ben, hoor ik die niet (dus kan de radio net zo goed uit).
Zelf uitproberen dus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik kan me veel beter concentreren met muziek zo let ik minder op alle achtergrond geluidjes.
maar het ligt er wel aan wat voor muziek ik luister
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat muziek erg de concentratie kan verhogen, het is beter om in stilte te studeren en waarom? nou tijdens seks ben je toch zeker ook niet aan het studeren?
(http://www.nu.nl/gezondheid/2420363/muziek-zelfde-effect-hersenen-als-seks.html)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik luister altijd klassieke muziek, zonder zang.
Barokke muziek zou het best werken, dat weet ik niet. Maar klassiek werkt in ieder geval perfect bij mij!